Afgelopen maandag bracht allesoverwaterstof in de Haven van Oostende een bezoek aan de CMB Hydroville. Alexander Saverys, CEO van CMB, gaf ons een tour aan boord. Het schip is het eerste (deels)waterstof aangedreven vaartuig dat door Lloyds gecertificeerd is om op open zee te mogen varen.
Het Antwerpse CMB (Compagnie Maritime Belge) is al langere tijd op zoek naar alternatieven voor de aandrijving van haar vloot. Doel is om de emissie van haar zeeschepen ver terug te brengen.
Bij haar zoektocht naar alternatieven heeft CMB gekeken naar diverse alternatieven, zoals bio-diesel, LNG en ook fuelcell-elektrische oplossingen. Al deze alternatieven bleken echter op kortere termijn niet haalbaar. Hetzij om dat de emmissie-verlaging te laag is, de brandstof onvoldoende beschikbaar is, of, in het geval van fuelcells, de businesscase simpelweg veel te duur bleek.




Bij de CMV Hydroville is gekozen voor een dual-fuel systeem, waar tot 85% waterstof wordt toegevoegd aan bio-diesel. Twee Volvo dieselmotoren, die geschikt zijn gemaakt om zowel op diesel als op het mengsel te varen, stuwen het schip voort.Dit systeem biedt als voordeel dat, mocht waterstof op een moment niet verkrijgbaar zijn, het schip ook alleen diesel kan bunkeren en daarop kan verder varen.
Het schip bevat twee 200 bar waterstoftanks die gezamenlijk 18 kilo waterstof kunnen opslaan.
Met de Hydroville doet CMB momenteel ervaring op met deze manier van aandrijving. Doel is om uiteindelijk tot verbrandingsmotoren komen die op 100% waterstof werken. Motoren die ook ingezet kunnen gaan worden op de zeevloot van CMB.
We maakten van ons bezoek ook de volgende videoreportage:
0 reacties