De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een marktrapport uitgebracht over de ontwikkeling waterstofmarkt en betaalbare nettarieven. Hierin geven ze aan dat door achterblijvend gebruik van waterstof en de benodigde investeringen hoger uitvallen, waardoor de tarieven voor transport door de pijpleiding aanzienlijk kunnen oplopen. Ze geven aan dat er additionele beleidsmaatregelen nodig om dit te voorkomen en roept marktpartijen op om te reageren.

Uit recente ramingen van Gasunie en Hynetwork blijkt dat de kosten voor de uitrol van het waterstoftransportnet waarschijnlijk meer dan verdubbelen ten opzichte van de eerdere raming. Tegelijkertijd blijven de verwachte volumes waterstof die via het netwerk getransporteerd worden sterk achter: 1 tot 1,5 GW in plaats van de eerder verwachte 4 GW in 2030. Deze combinatie van hogere kosten en minder transport zal onherroepelijk leiden tot hogere transportkosten van waterstof volgens ACM.

De ACM is de toezichthouder op de energiemarkten en de beoogd toezichthouder op de waterstofinfrastructuur. Voor de komende jaren stelt het ministerie van Klimaat en Groene Groei de tarieven vast voor gebruik van het waterstofnet en uiterlijk 2033 ACM.

“De ACM wil graag bijdragen aan de ontwikkeling van de waterstofmarkt. Door te doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om de tarieven voor waterstoftransport zo laag mogelijk te houden. We zien ook dat de uitdagingen breder zijn dan alleen de regulering van het waterstoftransportnet. Er is een samenhangend pakket aan maatregelen nodig waarbij alle betrokken partijen – overheid, netbeheerders en marktpartijen – hun bijdrage leveren.”

Manon Leijten, bestuurslid van de ACM

Aanvullende maatregelen benodigd

De ACM heeft in haar rapport gekeken welk handelingsperspectief zij heeft vanuit haar rol als toezichthouder om belemmeringen op de waterstofmarkt weg te nemen en bij te dragen aan een betaalbaar waterstoftransportnet. Een optie zou kunnen zijn de Eurpose intertemporele kostentoerekening. Dit houdt in dat lidstaten waterstofnetbeheerders kunnen toestaan om het terugverdienen van de kosten van de aanleg van waterstoftransportnetten via nettoegangstarieven in de tijd te spreiden. Als de wetgever dit mogelijk maakt, zal de ACM een dergelijk mechanisme in haar regulering implementeren. Dit draagt bij aan het op gang brengen van de markt in een opstartfase, en aan een eerlijkere verdeling van de initiële kosten van de uitrol van het netwerk tussen de eerste gebruikers en toekomstige gebruikers.


Bron: ACM

Categorieën: Waterstof transport

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *