Airbus Tech Hub in Nederland start met diverse lokale partners het project ICEFlight (Innovative Cryogenic Electric Flight). Het initiatief heeft als doel om bij te dragen aan de ontwikkeling van waterstof-aangedreven luchtvaart. Daarbij richt het zich specifiek op het versnellen van de ontwikkeling van cryogene technologieën.
Het projectteam van ICEFlight onderzoekt het gebruik van vloeibaar waterstof (LH2) zowel als brandstof als koelsysteem om de prestaties van de volgende generatie vliegtuigaandrijvingen te verbeteren door middel van innovatieve elektrische technologieën, supergeleiding en hypergeleiding. Aan het einde van het project zal de Nederlandse supply chain gepositioneerd zijn om de volgende generatie emissievrije vliegtuigen te voorzien van twee technologieën: een cryogeen koelsysteem en een cryogeen elektrisch netwerk. Dit zal de wereldwijde concurrentiekracht van Nederland in geavanceerde luchtvaarttechnologieën versterken en de weg banen voor toekomstige ontwikkelingen in duurzame luchtvaart.
Naast de technologische innovaties die in dit project worden onderzocht, omvat het ook het opzetten van testfaciliteiten van wereldklasse in Nederland, onder leiding van de Koninklijke NLR om de betrouwbaarheid te waarborgen en de prestaties van deze cryogene systemen te valideren.
“ICEFlight is een goed voorbeeld van de innovaties waarop we ons richten met de Airbus Tech Hub. Door de kennis en kunde vanuit het lokale ecosysteem samen te brengen, versnellen we de ontwikkeling van cruciale cryogene oplossingen. Dit verandert vliegen in de toekomst, maar versterkt ook het Nederlandse ecosysteem.”
Marloes van Put, hoofd van de Airbus Tech Hub in Nederland
Partners
ICEFlight is een door Airbus aangestuurd consortium binnen het Nederlandse programma ‘Luchtvaart in Transitie’ en wordt medegefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Om de ambitieuze doelen van het project te realiseren, werkt Airbus samen met belangrijke spelers in het Nederlandse ecosysteem, waaronder GKN Aerospace, Cryoworld B.V., Stirling Cryogenics B.V., Futura Composites B.V., het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), de Technische Universiteit Delft en Universiteit Twente.
Bron: Airbus
0 reacties