Airbus heeft drie concepten onthuld voor ‘s werelds eerste emissievrije commerciële vliegtuigen die in 2035 zouden kunnen vliegen. Het bedrijf neemt het voortouw in een koolstofarme luchtvaartindustrie met gebruik van waterstof.

Al drie de concepten van Airbus zijn afhankelijk van waterstof als primaire energiebron voor schone vliegtuigbrandstof. Airbus ziet waterstof als een oplossing voor de lucht- en ruimtevaart en vele andere industrieën om hun klimaat neutrale doelstellingen te halen. Deze concepten zijn in te zetten in verschillende markten. De drie concepten voor een eerste klimaat neutrale zero-emissie commerciële vliegtuigen zijn:

Een “turbofan” ontwerp voor 120-200 passagiers met een bereik van 2.000 + zeemijlen. Het is geschikt voor het uitvoeren van transcontinentale vluchten. De turbofan wordt aangedreven door een gemodificeerde gasturbine motor die draait op waterstof door verbranding. De vloeibare waterstof wordt opgeslagen en gedistribueerd via tanks achter het achterdrukschot.

Een “turboprop” ontwerp voor maximaal 100 passagiers. Het bereik is 1.000 zeemijlen, waardoor het ingezet kan worden voor korte afstand reizen. Een turboprop motor wordt aangedreven door waterstof verbranding in gemodificeerde gasturbine motoren. De vloeibare waterstof zit net als bij de turbofan achter het achterdrukschot.

Een “blended-wing body” ontwerp heeft ruimte voor maximaal 200 passagiers. De vleugels gaan op in het hoofdlichaam van het vliegtuig en heeft een bereik die vergelijkbaar is met het turbofan concept. De uitzonderlijk brede romp opent meerdere opties voor waterstofopslag en -distributie, en voor cabine-indeling.

“Dit is een historisch moment voor de commerciële luchtvaartsector als geheel en we zijn van plan een leidende rol te spelen in de belangrijkste transitie die deze industrie ooit heeft gezien. De concepten die we vandaag onthullen bieden de wereld een glimp van onze ambitie om een gedurfde visie te bieden voor de toekomst van emissievrije vluchten,” aldus Guillaume Faury, CEO van Airbus. “Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van waterstof – zowel in synthetische brandstoffen als als primaire energiebron voor commerciële vliegtuigen – het potentieel heeft om de klimaatimpact van de luchtvaart aanzienlijk te verminderen.”

Om deze ambitie van Airbus vorm te geven zijn er aanzienlijke aanpassingen nodig in de gehele luchtvaartsector. Zo zal onder andere de tankinfrastructuur op luchthavens aangepast moeten worden. Steun van overheden zal van cruciaal belang zijn om deze ambitieuze plannen van Airbus te verwezenlijken.


Bron: Airbus

Categorieën: Vliegen

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: