De Alpine Alpenglow Hy4 heeft zijn eerste meters gereden voorafgaand aan de TotalEnergies 6-uursrace op circuit van Spa-Francorchamps op 11 mei 2024. ‘Hy’ in de naam verwijst naar waterstof en ‘4’ naar de vier cilinders van de motor. Alpine combineert milieuvriendelijke innovatie en prestaties met een verbrandingsmotor op waterstof die 340 pk levert.
In de schijnwerpers van de Autosalon van Parijs 2022 presenteerde Alpine zijn Alpenglow-concept aangedreven met waterstof verbrandingsmotor. Inmiddels is de Alpine Alpenglow Hy4 meer dan een conceptauto: het is een rijdend laboratorium in de vorm van een raceauto. Zijn monocoque is opgebouwd uit koolstofvezel en de 2,0-liter viercilinder turbomotor levert een vermogen van 250 kW (340 pk).
“Waterstof heeft veel potentie voor het CO2-vrij maken van de volgende generaties Formule 1- en Endurance-auto’s – vooral door in de toekomst over te schakelen op vloeibare opslag van waterstof. De Alpenglow Hy4 illustreert dit op perfecte wijze als technologisch laboratorium voor de ontwikkeling van toekomstige waterstofmotoren.”
Bruno Famin, VP Alpine Motorsports
De Alpine Alpenglow Hy4 is een rijdend laboratorium, ontworpen als een raceauto op basis van een carbon LMP3-chassis. De Alpenglow Hy4 is 5,20 meter lang en 1,10 meter hoog. De spoorbreedte is 2,10 meter en de totale breedte bedraagt 2,15 meter. Totaal drie waterstoftanks (elk 2,1 kg) bevinden zich in de sidepods en achter de cockpit op een druk van 700 bar. Een drukregelaar verlaagt de druk van 700 naar 200 bar voordat de waterstof via directe inspuiting met een druk van 40 bar in de verbrandingskamers wordt toegediend.
De 2,0-liter viercilinder turbomotor produceert een vermogen van 250 kW (340 pk) en draait op waterstof. De motor is uitgerust met directe inspuiting met een druk van 40 bar en waterinjectie om de NOx-uitstoot te verminderen. Het maximumtoerental bedraagt 7.000 t/min en de topsnelheid circa 270 km/u. De motor is gekoppeld aan een sequentiële raceversnellingsbak met centrifugaalkoppeling.
De ontwikkeling van een dergelijke motor is heel specifiek werk, omdat waterstof in gasvorm wordt ingespoten. Het is lastiger om een homogeen mengsel te creëren dan met in vloeibare vorm ingespoten benzine. De aanpassingen aan de motor van de Alpenglow Hy4 hebben de expertise van Alpine Racing-ingenieurs verrijkt voor de ontwikkeling van de nieuwe motor die volledig voor waterstof is ontwikkeld. Die wordt in een tweede rijdende versie nog vóór eind 2024 gepresenteerd.
Bron: Renault
1 reactie
Willem van de Water · 13 mei 2024 op 11:59
NOx uitstoot? Waarvan dan?