Na Duitsland rijden er vanaf 2023 ook waterstoftrein van Alstom in Italië. De treinen worden geleverd aan Ferrovie Nord Milano (FNM) en gaan rijden in de regio Milaan.
Ferrovie Nord Milano (FNM), het regionale vervoersbedrijf van Lombardije (Noord-Italië), heeft 6 waterstof treinen besteld bij Alstom. De waterstof aandrijving wordt toegepast op de Coradia Stream. Dit is een lichtgewicht elektrische trein. De Stream wordt uitgerust met dezelfde brandstofcel voortstuwingstechnologie als die op de Coradia iLint geïnstalleerd is. Dit model rijdt al twee jaar succesvol rond in Duitsland.
De waterstofversie van de Coradia Stream komt overeen met de operationele prestaties van dieseltreinen. De trein heeft een capaciteit van 245 zitplaatsen. FNM investeert ongeveer 160 miljoen euro in de nieuw Coradia Stream.
“We zijn enorm trots om waterstoftreintechnologie in Italië te introduceren, en we erkennen het vertrouwen dat onze Italiaanse klant in ons heeft gesteld. Deze ontwikkeling bevestigt de rol van Alstom bij het bepalen van de toekomst van mobiliteit. Deze treinen vormen samen met de Coradia iLint die zich reeds hebben bewezen in de commerciële dienstverlening in Duitsland een nieuwe belangrijke stap in de transitie naar wereldwijde duurzame vervoerssystemen. Ik maak van deze gelegenheid gebruik om FNM te feliciteren met het feit dat zij heeft laten zien dat ze een leider zijn op dit gebied”, zegt Gian Luca Erbacci, Senior Vice President van Alstom Europe.
Tevens is Alstom in Italië samen met Snam een haalbaarheidsstudie voor waterstoftreinen aan het uitvoeren. Afhankelijke van de uitkomst willen ze in 2021 starten met projecten om de spoormobiliteit voor waterstof in Italië te ontwikkelen.
Bron: Alstom
0 reacties