Hyzon Motors en Hiringa Energy hebben partnerschap gesloten om zwaar wegtransport in Nieuw-Zeeland koolstofvrij te maken. Hyzon gaat de komende vijf jaar totaal 1.500 waterstof brandstofcel aangedreven zware vrachtwagens leveren, terwijl Hiringa gaat werken aan de landelijke tankinfrastructuur van waterstof.

Aan de plannen van Hyzon en Hiringa zit een Nederlands tintje. De waterstof trucks worden namelijk geassembleerd in de Hyzon fabriek in Winschoten. Deze fabriek wordt op dit moment gebouwd en zal de eerste truck voor Nieuw-Zeeland eind 2021 afleveren.

Hiringa gaat een groen waterstoftanknetwerk voor de brandstofvoorziening bouwen. De aanleg van het netwerk ligt op schema. In 2022 zijn er acht waterstofstations op de Noord- en Zuideilanden van Nieuw-Zeeland.

Als onderdeel van de overeenkomst met Hiringa gaat Hyzon totaal 1.500 brandstofceltrucks voor 2026 op de Nieuw-Zeelandse weg brengen. De trucks worden gebouwd in een 6×4 configuratie en hebben een sleeper cab optie. Het Gross Combination Mass (GCM) van de truck is 58 ton (64 US tons) met een actieradius van 680 km. De truck is net als bij diesel snel te vullen bij de tankstations. De FCEV trucks voldoen aan de Nieuw-Zeelandse wegeisen en de eisen van zware vrachttoepassingen.

Craig Knight, Chief Executive Officer van Hyzon Motors: “We zien Nieuw-Zeeland als een aantrekkelijke markt voor de implementatie van onze waterstofbrandstofceltechnologie. Het door Hiringa ontworpen waterstofleveringsnetwerk is een belangrijke enabler voor de realisatie van onze decarbonisatiestrategie. Dit partnerschap heeft tot doel Nieuw-Zeeland te positioneren als wereldleider in de invoering van emissievrije technologie voor zware voertuigen, en we zijn verheugd dat we een belangrijke rol kunnen spelen in deze transitie. Het inzetten van 1.500 brandstofceltrucks in 2026 zal een enorme bijdrage leveren aan lokale decarbonisatie-inspanningen.”


Bron: Hyzon Motors

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: