Aardgas- en oliemaatschappij Wintershall Dea gaat de leveringsvloot van het boor- en productie-eiland Mittelplate met hybride waterstofaandrijving uitrusten. Het eiland is gelegen in de Duitse Waddenzee in deelstaat Sleeswijk-Holstein.

Mitterplate wordt op dit moment bevoorraad door vier schepen. Deze leggen 12.500 zeemijlen per jaar af naar het booreiland. Het verbruik daarbij is ongeveer 275.000 liter diesel per jaar. Er is door EnTec Industrial Services GmbH een haalbaarheidsstudie gedaan om het vervoer te verduurzamen met waterstof. De eindconclusie is positief en Entec en Wintershall Dea hebben een principeakkoord getekend om te starten met het retrofit project. De milieuvriendelijke voortstuwingstechnologie van de scheepsmotoren is een verdere stap in de richting van het verminderen van de uitstoot van kooldioxide, stikstofoxide en zwaveloxide. Daarnaast heeft het een positieve effect voor de dieren in de Waddenzee door de stille elektrische motoren.

Er wordt gestart met het bevoorradingsschip “Coastal Liberty”. Het schip wordt uitgerust met een hybride voortstuwingssysteem. De waterstof wordt in vloeibare vorm op het schip vervoerd. Een brandstofcel zet het om in elektriciteit waarmee de emissievrije elektromotoren aangedreven worden. Het schip is gelegen in Cuxhaven waar ook de waterstoftrein rijdt.

“Door de omzetting van de bevoorradingsschepen naar waterstofaangedreven brandstofcellen te onderzoeken, gebruiken we technische innovatie om de Waddenzee te beschermen als werelderfgoed en de uitstoot verder te minimaliseren”, legt Hugo Dijkgraaf, Chief Technology Officer (CTO) van Wintershall Dea uit: “Samen met onze partners EnTec en Acta Marine onderzoeken we de haalbaarheid van het upgraden van de bestaande vloot van bevoorradingsschepen met waterstofhybridemotoren.”

Bron: Wintershall Dea

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: