Vliegtuigfabrikant Beyond Aero voltooide met succes de eerste bemande vlucht met waterstof- elektrische voortstuwing. De vlucht in gemaakt in Frankrijk met een retrofit van een ULA-vliegtuigmodel G1 SPYL-XL. Het toestel heeft een hybride aandrijflijn waarbij tweederde van zijn vermogen komt uit een waterstofbrandstofcel en het resterende wordt geleverd door batterijen.

Het Blériot-prototype met één propeller heeft een 100% waterstof-elektrisch voortstuwingssysteem. Aan boord liggen drie tanks met totaal 1,2 kg gasvormige waterstof, opgeslagen in drie tanks van 340 bar. De waterstofinstallatie genereert een maximaal elektrisch vermogen van 85 kW.

Vanaf januari werd de testvluchtcampagne uitgevoerd op het vliegveld Gap-Tallard, boven de lucht van Zuid-Frankrijk. Het Beyond Aero-team voltooide 10 starts, waaronder 2 volledige vluchten, waarbij een hoogte van 2.300 voet boven zeeniveau werd bereikt en een klimsnelheid van 110 km/u.

Door de eerste bemande, volledig waterstof-elektrische vlucht van Frankrijk te voltooien, heeft Beyond Aero zijn eerste demonstrator gevalideerd. Deze succesvolle testvluchtcampagne onderstreept de haalbaarheid van de aandrijflijnarchitectuur van de fabrikant. Het bedrijf heeft als doel om binnen tien jaar het eerste elektrische zakenvliegtuig dat is ontworpen voor waterstofaandrijving op de markt te brengen en winstgevend te maken.

“Na de onthulling van de aandrijflijncomponenten op de Paris Air Show in juni 2023 voltooide Beyond Aero de ontwikkeling van dit prototype met een succesvolle vliegtestcampagne. Het is het resultaat van twee jaar hard werken door onze teams en samenwerking binnen een netwerk van partners met echte technologische expertise.Deze prestatie is een van de basisfasen van Beyond Aero’s missie in de waterstof-elektrische luchtvaart.”

Hugo Tarlé, medeoprichter en Chief Operating Officer bij Beyond Aero

Bron: Beyond Aero

Categorieën: Vliegen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *