Amazon-oprichter Jeff Bezos heeft dinsdag samen met drie andere crewleden een commerciële ruimtevlucht gemaakt. Hij deed dit in een raket die volledig wordt aangedreven met vloeibare waterstof en vloeibare zuurstof.

Met zijn bedrijf Blue Origin wil Bezos de ruimte gaan benutten voor grondstoffen, energiebronnen en om vervuilende industrie heen te verplaatsen. Maar vooralsnog biedt het bedrijf 10 minuten durende reizen aan naar 100km boven de de aarde, waar de reizigers 3 minuten gewichtloosheid kunnen ervaren. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van herbruikbare raketten en capsules van het type New Shepard.

Gisteren, op 20 juli was de eerste reis. Jeff Bezos vloog samen met zijn zijn broer, de 18-jarige Nederlander Oliver Daemen en de 82-jarige luchtvaartlegende Wally Funk. Oliver kreeg zijn zitplekje via de veiling die Bezos organiseerde. Welk bedrag er voor het stoeltje is betaald, is niet bekendgemaakt.

Duurzame ruimtevaart

De New Shepard draagraket wordt voortgestuwd met de door Blue Origin zelf ontwikkelde BE-3PM-raketmotor. Deze motor gebruik hierbij vloeibare waterstof en zuurstof als brandstof en oxidator. Hierdoor wordt bij gebruik geen CO2 uitgestoten en maakt hierdoor de ruimtevlucht emissieloos.

Door de hoge verbrandingstemperatuur komt er ongetwijfeld wel NOx vrij. Hierover heeft Blue Origin echter geen uitspraken gedaan. Ook is niet bekend gemaakt in hoeverre de benodigde vloeibare waterstof en zuurstof duurzaam zijn geproduceerd.

Meer raketten vliegen op waterstof

Het is zeker niet de eerste keer dat deze aandrijving wordt gebruikt voor ruimtereizen. Sterker nog, de Saturnus V raket, waarmee 52 jaar geleden naar de maan werd gevlogen, werd al grotendeels aangedreven door vloeibare waterstof en vloeibare zuurstof.

Ook de huidige Europese Ariane 5 ECA raketten maken gebruik van waterstof aandrijving voor de 2e trap. Deze raketten zijn als sinds 2002 in gebruik. De laatste raket werd op 18 februari 2020 gelanceerd.

Kerosine

Het SpaceX ruimtevaartprogramma van Enon Musk, maakt geen gebruik van vloeibare waterstof. De motoren van de Falcon-9 raket werken op RP-1 als brandstof. Dit is een voor raketaandrijving aangepaste kerosine. En ook de Russen maken voor hun Sojoez raketten gebruik van RP-1 als raketbrandstof.

De reden hiervoor is dat RP-1 meer stuwkracht kan geven, wat komt doordat het een veel hogere dichtheid heeft dan vloeibare waterstof. Daardoor kan er meer brandstof in de ontbrandingskamer van een raketmotor worden gepompt. Dat leidt tot veel stuwkracht, maar je bent ook sneller door de kerosine heen.

Bovendien is de techniek om vloeibare waterstof te gebruiken relatief ‘ingewikkelder’. Waterstof moet namelijk bij een extreem koude temperatuur worden opgeslagen: -252 graden Celsius. De dichtheid wordt zodoende verhoogd, maar ook dan is de energiedichtheid lager dan bij RP-1. Bovendien moeten de gebruikte waterstoftanks zeer stevig zijn met een erg goede isolatie, om weglekkend waterstof te voorkomen.


Foto: Instagram / @blueorigin Video: Twitter/@blueorigin

Categorieën: Ruimtevaart

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: