BMW Group is van plan om in de fabriek in Regensburg gebruik te gaan maken van waterstof voor de productielogistiek. In 2026 zullen routetreinen en vorkheftrucks op waterstof ingezet worden voor alle transport- en logistieke taken. Voor het tanken van de vervoermiddelen komen er zes waterstoftankstations op het fabrieksterrein.
“De geleidelijke overgang van elektrisch naar waterstof aandrijving brengt ons weer een stap dichter bij de BMW iFACTORY, onze digitale en duurzame fabriek van de toekomst.”
Armin Ebner, hoofd van BMW Group fabriek Regensburg
De logistieke vloot van de BMW Group in Regensburg bestaat uit ongeveer 230 elektrische routeertreinen, dumpers en vorkheftrucks. Deze worden ingezet voor werkzaamheden in de perserij, het schadeherstelbedrijf en de montage. De vervoermiddelen zorgen ervoor dat de benodigde componenten en losse onderdelen worden geleverd aan de de juiste locaties voor installatie. De batterijen die worden gebruikt in de industriële trucks moeten twee keer per dienst worden vervangen. Dit gebeurt handmatig met behulp van een kraan en neemt ongeveer 15 minuten in beslag.
BMW kiest ervoor om gefaseerd over te stappen van elektrisch naar waterstof. In 2030 moet het project voltooid zijn. Het voordeel voor de fabriek is de tanksnelheid van waterstof, waardoor het materieel snel weer inzetbaar is. Daarnaast neemt een tankstation aanzienlijk minder ruimte in ten aanzien van de huidige kraan om batterijen te wisselen.
Om grootschalige levering van waterstof in de toekomst te garanderen wordt een twee kilometer lange pijpleiding aangelegd. Hierop worden tussen nu en 2026 zes decentrale tankstations aangesloten. De verwachting is dat het materieel jaarlijkse 150 ton waterstof zal verbruiken.
Bron: BMW Group
0 reacties