Bosch Aviation Technology, een dochteronderneming van Robert Bosch AG, heeft een conventionele vliegtuigmotor omgebouwd voor gebruik met waterstof. De basiseenheid, een viercilinder benzinemotor, is afkomstig van de Oostenrijkse fabrikant BRP-Rotax.
“Bij de uitvoering van de haalbaarheidsstudie konden we putten uit de bewezen prestaties van de Rotax 916-vliegtuigmotor en dit combineren met onze jarenlange ervaring in de waterstofsector. In plaats van een geheel nieuwe motor te ontwikkelen, hebben we ervoor gekozen om een gevestigd motorontwerp aan te passen. Wij verwachten een sterke vraag naar onze aanbrekende aanpak in toekomstige klantprojecten vanwege de tijd-, kosten- en goedkeuringsvoordelen.”
Christian Grim uit, General Manager van Bosch General Aviation Technology GmbH



Als onderdeel van een haalbaarheidsstudie hebben de experts van Bosch in ongeveer vier maanden met succes de nodige aanpassingen voor de waterstofwerking van een 1,4-liter turbomotor afgerond. Dankzij hun uitgebreide ontwikkelingswerk op de motortestbank konden ze de prestaties van de waterstofmotor aanzienlijk optimaliseren. Alle componenten voor het waterstofsysteem zijn gebaseerd op volumeproductieontwikkelingen van Bosch.
Bosch beweerd dat het waterstofmotorconcept 115 kW vermogen in de projectfase leverden, wat 2% minder is dan het vermogen van de originele benzineversie. Met een specifieke toekomstige ontwikkeling van een prototype zal het mogelijk zijn om de output verder te verhogen. Het prototype zal getoond worden tijdens de AERO Waterstof & Batterij Summit in april 2025.
Bron: Bosch
0 reacties