De fabriek in Neurenberg van Bosch heeft een Iveco waterstoftruck met zijn eigen Fuel-Cell Power Module (FCPM) in gebruik genomen. Het brandstofcelsysteem levert een totaal vermogen van meer dan 200 kilowatt en de truck heeft een brutogewicht tot 44 ton. Het vervoermiddel wordt geëxploiteerd door de expediteur Schäflein in opdracht van de Bosch-fabriek. Die huurt op zijn beurt de truck van de duurzame verhuurder Hylane.
Met de Iveco FCPM-truck heeft Bosch nu voor het eerst zijn eigen systeem in Europa in gebruik genomen. De truck beschikt over vijf waterstoftanks waarin 70 kilogram waterstof onder een druk van 700 bar meegenomen kan worden. Op deze waterstof hoeveelheid legt met maximaal 800 kilometer af. Het brandstofcelsysteem levert een totaal vermogen van meer dan 200 kilowatt. De e-as wordt aangedreven door het brandstofcelsysteem, terwijl twee batterijpakketten die centraal in de truck zijn geïnstalleerd, dienen als energieopslag. De truck heeft een systeemvermogen van 400 kilowatt en een brutogewicht tot 44 ton.
Medio 2023 is in Stuttgart-Feuerbach begonnen met de grootschalige productie van de FCPM. De Bosch-fabriek in Bamberg levert de brandstofcelstack, terwijl de fabriek in Homburg andere componenten levert, zoals de elektrische luchtcompressor en de recirculatieventilator.
“De sleutel tot een succesvolle waterstofeconomie is vooral om te zorgen voor een overvloed aan betaalbare waterstof en om een adequate H2 infrastructuur, ook in Neurenberg. We werken actief samen met industriële partners in de metropoolregio Neurenberg om de waterstofstrategie van Beieren te implementeren.”
Alexander Weichsel, de commerciële fabrieksmanager in Neurenberg
Bron: Bosch
0 reacties