De L-HSCU-regeleenheid voor vloeibare waterstofopslag van Bosch is afgelopen weekend voor het eerst gebruikt in het H24EVO-demovoertuig met brandstofcelaandrijving tijdens de 24 uur van Le Mans. De regeleenheid is speciaal ontwikkeld in het kader van het MissionH24-programma. Het kan worden gebruikt om de hele opslagketen in een voertuig te controleren en te bewaken.
“Onze baanbrekende oplossingen helpen de aandrijflijnen van de motorsport klimaatvriendelijker te maken en de CO2-voetafdruk van race-evenementen verder te verkleinen”
Ingo Mauel, vicepresident van Bosch Motorsport
De wereld van de autosport is aan het veranderen, waarbij milieubewustzijn, emissies en klimaatbescherming steeds belangrijker worden in de voertuigtechniek. Om deze verandering te ondersteunen heeft Bosch Motorsport de L-HSCU onthuld, een controle-eenheid voor de opslag van vloeibare waterstof en een veiligheidsconcept.
De L-HSCU-regeleenheid voor vloeibare waterstofopslag kan worden gebruikt om de volledige opslagketen in het voertuig te controleren en te bewaken, van het tanken en de opslag in de tanks tot de overbrenging naar de brandstofcel of de verbrandingsmotor. Sensoren voorzien de regeleenheid van gegevens over parameters zoals de druk, temperatuur in de tank en de brandstofleidingen. Eventuele afwijkingen in het waterstofsysteem activeren automatisch de beveiligingscircuits – ventilatoren zorgen bijvoorbeeld voor een effectieve verdunning van de gasconcentratie in geval van een waterstoflek. De regeleenheid communiceert ook met het tanksysteem, zowel binnen als buiten het voertuig, om een veilig en efficiënt tankproces te garanderen.

Bron: Bosch
0 reacties