SWITCH Maritime werkt samen met LMG Marin en LH2 Shipping om de eerste RoPax-veerboot in de VS te bouwen die wordt aangedreven door vloeibare waterstof. Een RoPax is een type schip dat zowel voertuigen als passagiers kan vervoeren.

SWITCH heet al eerder ruimere ervaring opgedaan in Noorwegen met het bouwen van een veerboot op waterstof. In 2023 heeft het daar de MF Hydra-veerboot opgeleverd die vaart op vloeibare waterstof. Daarna heeft het gewerkt aan de Sea Change op de San Francisco Bay. Deze catamaranveerboot biedt plaats aan 75 passagiers. Het heeft een 600 kW elektrische motorvoortstuwing, aangedreven door 360 kW brandstofcellen met 246 kilogram (250 bar) gasvormige waterstof aan boord.

De nieuw te bouwen RoPax-veerboot heeft een dienstsnelheid van 14 knopen en hoeft naar verwachting slechts één keer per week te worden getankt (volume van 3.000 kilogram van één LH2-vrachtwagen). Er is aan wal dan geen elektrische oplaadinfrastructuur benodigd. Het bestaande RoPax-voertuigveerbootontwerp moet nog aangepast worden om te voldoen aan de eisen van de Amerikaanse kustwacht.

De waterstofopslag zal ongeveer de grootte hebben van een 40-voets container en past gemakkelijk op het bovendek. De vloeibare waterstof wordt aan boord gebruikt in een PEM-brandstofcellen om elektriciteit op te wekken voor de elektromotoren.


Bron: Business Wire

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *