De Europese Commissie heeft € 25 miljoen aan financiering toegekend aan een consortium met 29 partijen genaamd TULIPS. Het project staat onder leiding van Royal Schiphol Group. De financiering maakt deel uit van de Europese Green Deal, om innovaties te ontwikkelen die de overgang naar koolstofarme mobiliteit vergemakkelijken en de duurzaamheid op luchthavens verbeteren. Een van de geplande projecten is de ontwikkeling van een Hydrogen Ground Power Unit (HGPU) door zepp.solutions.

Zeventien deelprojecten

Het TULIPS-project – Demonstrating Lower Polluting Solutions for Sustainable Airports across Europe – is gericht op het ontwikkelen, demonstreren en implementeren van oplossingen om de CO2-voetafdruk op luchthavens te verkleinen. De totale projectkosten worden geschat op 32 mln euro, waarvan 25 mln euro wordt gesubsidieerd door Europa. In het project worden 17 real-life demonstraties van groene luchthaveninnovaties uitgevoerd op Amsterdam Airport Schiphol, en sommige ook op de luchthaven van Oslo, Turijn en Larnaca. Alleen al op Amsterdam wil TULIPS naar schatting 800kT/jaar CO2-besparen met de demonstraties in 2025.

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer:

  • verbeterde multimodale verschuiving voor passagiers en vracht, vermindering van verkeersopstoppingen en naadloze groene reisopties
  • verbeterde luchtinfrastructuur voor toekomstige elektrische/hybride vliegtuiginfrastructuur
  • slimme energieoplossingen voor het beheer van luchthavenactiviteiten
  • integratie van waterstofbrandstofceltechnologie in de huidige grondondersteuningsapparatuur
  • het mogelijk maken van grootschalige levering van SAF-brandstof samen met de voorbereiding van een EU-clearinghouse
  • circulaire economie
  • beperking van het UFP
Hydrogen Ground Power Unit

Een van de projecten is de ontwikkeling en demonstratie van een door waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU). Een GPU wordt gebruikt om een vliegtuig van stroom te voorzien wanneer het stilstaat op de grond. In de HGPU zal de conventionele dieselmotor in de GPU worden vervangen door een waterstof aandrijflijn. Diesel-GPU’s zijn momenteel verantwoordelijk voor meer dan een derde van het totale dieselverbruik van grondondersteuningsapparatuur op vliegvelden. De voorgestelde emissievrije waterstof aangedreven HGPU is daarom een veelbelovende kandidaat om de emissies van luchthavengrondactiviteiten aanzienlijk te verminderen.

Kennis delen

Door samen te werken op vier zeer verschillende luchthavens, met de inbreng van de brede coalitie van partners, zal de impact van de oplossingen op de Europese klimaatdoelstellingen duidelijk worden. De resultaten van het project zullen naar verwachting aanzienlijk bijdragen tot de decarbonisatie van de luchtvaartsector. De opgedane relevante kennis zal openbaar worden gedeeld met de luchtvaartindustrie en andere Europese luchthavens, waardoor zij de TULIPS-concepten en -technologieën kunnen toepassen via praktische roadmaps. Het project gaat in januari van start en duurt tot december 2025.


Bron: Schiphol en zepp.solutions

Categorieën: Vliegen

1 reactie

B.v. Herwaarden · 27 september 2021 op 13:10

Graag werk ik samen mijn idee uit om ruim 75 % energie te besparen op H2 productie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: