Een groep toonaangevende bedrijven in de Britse luchtvaart- en hernieuwbare energiesector, waaronder easyJet, Rolls-Royce, Airbus, Ørsted, GKN Aerospace en Bristol Airport, hebben vandaag de Hydrogen in Aviation-alliantie (HIA) opgericht om de levering van koolstofvrije luchtvaart te versnellen. HIA wil ervoor zorgen dat infrastructuur, beleid, regelgeving en veiligheidskaders in het VK klaar zijn wanneer het eerste waterstofvliegtuig het luchtruim kiest.
Het koolstofvrij maken van de luchtvaart is een belangrijke uitdaging. Er zijn verschillende opties om dat (gedeeltelijk) te bereiken door bijvoorbeeld duurzame vliegtuigbrandstoffen (Sustainable Aviation Fuel – SAF), synthetische brandstoffen of batterijen. HIA is van mening dat er meer aandacht moet worden besteed aan het potentieel van het directe gebruik van (groene) waterstof in de vliegtuigsector, omdat het geen koolstofemissies produceert in vergelijking met onder andere SAF.
Airbus ontwikkelt nieuwe vliegtuigen op waterstof met als doel om vanaf 2035 een commercieel vliegtuig te introduceren en Rolls-Royce heeft al bewezen dat waterstof een straalmotor kan aandrijven na succesvolle grondtests in 2022. Bovendien boeken veel kleinere exploitanten snelle vooruitgang met waterstofvliegtuigen, met name ZeroAvia en Universal Hydrogen die al vliegtests hebben uitgevoerd.
“Terwijl Airbus de vliegtuigtechnologieën blijft ontwikkelen die nodig zijn om door waterstof aangedreven vluchten te leveren, is een verenigde stem van de industrie nodig om een robuust ecosysteem van hernieuwbare waterstof veilig te stellen. Door samen te werken met onze collega’s uit het hele Britse luchtvaartlandschap in een gerichte benadering van beleid en investeringsactie, komen we dichter bij een koolstofvrije toekomst van vliegen.”
Sabine Klauke, Chief Technology Officer bij Airbus
Het VK bevindt zich momenteel in een sterke positie om een wereldleider te worden in de waterstofluchtvaart, maar er moeten verdere stappen worden gezet om de kansen te grijpen, werkgelegenheid en economische voordelen op lange termijn veilig te stellen en kritieke doelstellingen voor decarbonisatie te halen. HIA wil de overheid en beleidsmakers helpen door de mijlpalen in kaart te brengen om ervoor te zorgen dat infrastructuur-, regelgevings- en beleidswijzigingen gelijke tred houden met de baanbrekende technologische ontwikkelingen op het gebied van koolstofvrij vliegen. Voor het einde van 2023 zal de HIA een rapport uitbrengen met de mijlpalen die in de komende 10 jaar gehaald moeten worden om waterstofvliegen in VK werkelijkheid te laten worden.
Bron: Airbus
0 reacties