Canadian Pacific (CP) gaat een bestaande diesel locomotief ombouwen naar een duurzame oplossing met waterstof- en batterijtechnologie. De plannen zijn beschreven in het Hydrogen Locomotive Programme.
Bijna alle goederenlocomotieven die momenteel in Noord-Amerika worden geëxploiteerd zijn diesel-aangedreven. Het goederenvervoer is de grootste producent in de spoorwegindustrie van de uitstoot van broeikasgassen. CP gaat een Line-haul diesel locomotief retrofitten met batterijen en waterstofbrandstofcellen. Het bedrijf streeft duurzaam vervoer na. Het bouwt met dit proefproject voort op eerdere ervaringen met het testen van andere emissiearme aandrijvingen, zoals biobrandstoffen, gecomprimeerd aardgas (CNG) en oplossingen op batterijen.
De Line-haul locomotieven verplaatsen vracht- en personenauto’s tussen werven en terminals. Dit zijn krachtige eenheden van meer dan 1.715 kW (2.300 pk) vermogen. De batterijtechnologie en waterstofbrandstofcellen moet dit vermogen gaan leveren. CP heeft verder nog geen (technische) details van het project vrij gegeven.
“Dit is een wereldwijd belangrijk project dat CP positioneert aan de voorrand van het koolstofvrij maken van de vrachttransportsector,” zegt CP’s president en CEO, de heer Keith Creel. “CP zal zich blijven richten op het vinden van innovatieve oplossingen om onze activiteiten te transformeren en ons bedrijf aan te passen als leiders voor een duurzame toekomst.”
Bron: Canadian Pacific
0 reacties