Daimler Truck AG en Volvo Group presenteerden deze week het stappenplan voor Cellcentric, hun baanbrekende nieuwe joint venture voor brandstofceltechnologie. De nieuwe onderneming gaat brandstofcelsystemen ontwikkelen, produceren en verkopen.

In april 2020 tekende de twee marktleiders uit de bedrijfsvoertuigensector een niet bindende overeenkomst voor het gezamenlijk ontwikkelen van brandstofcellen. Een jaar later hebben ze een definitieve joint venture gesloten. Onder de nieuwe naam Cellcentric hebben ze de doelstelling uitgesproken om te werken aan duurzaam transport voor 2050 en mee te bouwen aan een koolstofneutraal Europa. Cellcentric heeft de ambitie om uit te groeien tot een toonaangevende en wereldwijde fabrikant van brandstofcelsystemen. Hiervoor gaan ze een van de grootste fabrieken voor de serieproductie van brandstofcelsystemen bouwen. De fabriek zal in 2025 in gebruik genomen worden.

Aangezien CO2-neutrale vrachtwagens momenteel aanzienlijk duurder zijn dan conventionele voertuigen, is er een beleidskader nodig om de vraag en betaalbaarheid te verzekeren. Zij roepen de EU op om een geharmoniseerd beleidskader te scheppen. Volgens Daimler Truck AG en Volvo Group kan dit gebeuren door middel van stimulans voor CO2-neutrale technologieën en een belastingsysteem op basis van koolstofuitstoot en energie-inhoud. Een emissieruilsysteem kan een bijkomende optie zijn. Daarnaast moet het netwerk van waterstoftankstations tegen 2030 groeien naar ongeveer 1.000 stations.

“Waterstofaangedreven brandstofcelvrachtwagens zijn cruciaal om in de toekomst een CO2-neutraal transport aan te bieden. In combinatie met zuiver batterij aangedreven voertuigen stellen ze ons in staat om onze klanten voor elke toepassing de beste CO2-neutrale transportoplossingen aan te bieden. Met batterij aangedreven vrachtwagens alleen is dit niet mogelijk. Daarom engageren we ons samen met onze partner, Volvo Group, voor onze brandstofcelonderneming Cellcentric. Samen stellen we alles in het werk om de ontwikkeling van de technologie en de voorbereiding van de serieproductie te versnellen.”

Martin Daum, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG en Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG

Momenteel werkt Cellcentric de plannen voor zijn grootschalige serieproductie uit. Meer details en een beslissing over de productielocatie zullen in de loop van 2022 worden onthuld. Als belangrijke stap in de richting van serieproductie vinden de voorbereidingen voor de pre-serie productie plaats op een nieuwe locatie in Esslingen bij Stuttgart. Tegelijkertijd schaalt Cellcentric de lopende prototype-output op.

Daimler Truck AG en Volvo Group willen over drie jaar brandstofcelvrachtwagens inzetten voor praktijktests door klanten en stellen zich als doel om tegen de tweede helft van dit decennium over te schakelen op serieproductie. Alle voertuig gerelateerde activiteiten worden onafhankelijk van elkaar uitgevoerd, aangezien beide ondernemingen nog steeds concurrenten blijven voor alle voertuig- en productassortimenten.


Bron: Daimler

Categorieën: Brandstofcellen

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: