De Belgische scheepvaartgroep CMB bundelt de krachten met het Japanse conglomeraat Itochu en de Japanse waterstofproducent Nippon Coke & Engineering Company (NCE) om de mogelijkheid te onderzoeken om een lokale waterstofproductie- en toeleveringsketen te ontwikkelen op het Japanse eiland Kyushu.

Vraag en aanbod creëren

Bij de fabrieksactiviteiten van NCE ontstaat bij de productie het bijproduct waterstof. Het project is erop gericht om die waterstof in te zetten bij scheepsmotortechnologie van CMB en bij de staalfabrieken en nutsbedrijven van Itochu. Er ontstaat op deze manier een vraag en aanbod van waterstof en zal toekomstige potentiële gebruikers van waterstof aantrekken. De partners doen inspanningen om een koolstofarme samenleving te realiseren op het eiland Kyushu.

Multifunctionele tankinrichting

Op het Japanse eiland moet een groot waterstoftankstation gebouwd worden die zowel voor de maritieme- als wegtransportsector geschikt is. CMB is op dit moment een vergelijkbaar project bij het Havenhuis van Antwerpen aan het ontwikkelen. NCE verwacht een jaarlijkse productie van 500 ton waterstof. De waterstofvoorzieningsketen moet in 2023 operationeel zijn.

Executive Officer van ITOCHU, Kenji Seto (President, Metals & Minerals Company), legt de samenwerking uit: “We zijn vereerd om samen te werken met CMB, dat baanbrekende waterstofmotortechnologie heeft. Wij geloven dat de samenwerking tussen CMB, NCE en ITOCHU de stappen naar een koolstofvrije samenleving kan bewijzen, wat het doel is van onze overheid. De toepassing van de waterstofmotoren kan worden gebruikt voor een passagiersschip, maar ook voor een Crew Transfer Vessels, sleepboot, aggregaten en zelfs land zwaar materieel. CMB en ITOCHU werken samen om de vraag naar waterstofmotoren te ontwikkelen met behulp van een stabiel aanbod van waterstof door NCE.”

Waterstof veerboot

Binnenkort gaat ook de eerste waterstof passagiersveerboot in Kyushu varen, de HydroBingo. Deze veerboot is door CMB in samenwerking met de Japanse scheepsbouwer Tsuneishi Facilities & Craft ontwikkelt. De veerboot heeft een capaciteit om 80 passagiers te vervoeren en wordt bijgetankt door een trailer via roll-on/roll-off waterstofopslag.


Bron: CMB


0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: