Compagnie Maritime Belge (CMB) ontwikkelt twee nieuwe projecten: een op waterstof aangedreven bemanningstransportschip (CTV) en een op waterstof aangedreven veerboot.

De Belgische scheepvaartgigant CMB heeft de krachten gebundeld met het Japanse Tsuneishi Facilities & Craft (TFC) om de veerboot te bouwen. Door de state-of-the-art scheepsbouwcapaciteiten van TFC te combineren met de uitgebreide kennis van CMB op het gebied van waterstofsystemen voor de scheepvaart moet er al in 2021 een veerboot geleverd worden. Het revolutionair schip is een mijlpaal in de reis naar een CO2-emissievrije scheepvaart.

CMB kondigde ook aan dat het een op waterstof aangedreven bemanningstransportschip (CTV) samen met Windcat Workboats aan het ontwikkelen is. Verwacht wordt dat het in 2022 in gebruik wordt genomen. De CTV wordt gebouwd voor Vattenfall. Deze wil ze gaan gebruiken voor vervoer van onderhoudstechnici naar het offshore windmolenpark Hollandse Kust Zuid in de Nederlandse Noordzee. De CTV – HydroCat genaamd – heeft een snelheid van 25kn. Daarbij wordt het aangedreven door 2 x 1.000 pk motor en verbruikt 170 kg waterstof per dag.

Bron veerboot: CMB
Bron CTV: CMB

Categorieën: ScheepvaartTransport

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *