Onder de naam ‘H2 Coach Boat’ gaat een consortium van vijf partijen een waterstof coachboot voor de zeilsport ontwikkelen. Het doel is om hiermee de CO2-uitstoot in de zeilsport fors terug te dringen.

Bij wedstrijdzeilen varen coaches in een Rigid-hull inflatable boat (Rib). De Rib is een rubberboot versterkt met een skelet uit hout, metaal of kunststof en voorzien van een krachtige buitenboordmotor. Door vier studenten van de TU Delft is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd in samenwerking met enkele bedrijven uit de maritieme sector die zijn aangesloten bij de Economic Development Board van de Drechtsteden. Uit de studie blijkt dat er technisch als economisch mogelijkheden zijn voor het ontwikkelen van een schone coachboot.

Inmiddels is een deelproject van start gegaan om de aandrijflijn van de H2 Coach Boat te ontwikkelen. Het is de bedoeling om een varend prototype te presenteren op het WK Zeilen 2022 dat wordt gehouden in Scheveningen. Ook een infrastructuur voor het ‘tanken’ van waterstof tijdens dat evenement is onderdeel van het plan. De regionale ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter heeft een bijdrage van bijna 30.000 euro verstrekt.

Het consortium bestaat uit de bedrijven:

  • Koedood Dieselservice (scheepsmotoren)
  • Habbeké Shipyard (aluminium boten)
  • TU Delft
  • Sailing Innovation Centre
  • Watersportverbond

Bron: Watersportbond

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: