Het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) heeft een baanbrekend concept ontwikkeld van een Inter Urban Vehicle (IUV). Het voertuig combineert een waterstof brandstofcel met batterij voor comfortabel reizen op lange reizen.

De concept IUV van de DLR heeft een lengte van vijf meter en een doorsnede van twee meter en het biedt plaats aan vijf personen. Met een combinatie van waterstof en batterijen is volgens de ontwerpers een actieradius van 1.000 heel reëel. Het voertuig beschikt over autonome functies waardoor het de druk op de bestuurder verlicht. De stoel zijn draaibaar waardoor er een overlegruimte te creëren is.

De IUV is ontworpen als een plug-in brandstofcelhybride. De brandstofcel met een vermogen van 45 kilowattuur bevindt zich aan de voorkant van de auto. Aan de achterkant is de 48 kWh batterij gemonteerd. De waterstoftanks zijn aan de onderzijde geïnstalleerd. In totaal kan er 7,5 kg waterstof op 700 bar meegenomen worden. Het tankproces bij een waterstoftankstation duurt ongeveer even lang als bij conventionele aandrijfsystemen. Het totale vermogen van de elektromotoren is 136 kW waarmee een snelheid van 180 p/u te behalen is.

Een slimme combinatie van verschillende lichtgewicht constructiemethoden houdt het gewicht van de IUV onder de 1600 kg, inclusief de energieopslagsystemen, terwijl de naleving van strenge veiligheidsnormen wordt gewaarborgd.

De airconditioning is niet langer in het dashboard geïmplementeerd zoals bij conventionele voertuigen, maar is geïntegreerd in de hemelbekleding van de IUV en zorgt zo voor uniforme en toch individueel instelbare binnen ventilatie. Net als in een vliegtuig heeft elke passagier zijn eigen instelmogelijkheden voor zijn stoel.


Bron: DLR

Categorieën: Auto

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: