De ontwikkeling van een waterstoftankstation met groene waterstof in de regio Den Helder is dankzij een subsidie weer een stap dichter bij realisatie. Het tankstation is uniek, omdat zowel scheepvaart als vrachtverkeer en personenvervoer er kunnen tanken. Het project omvat de hele keten.

Productie groene waterstof

In het gebied van de Kooyhaven in Den Helder komen twee waterstof vulpunten. Een vulpunt waar personenvoertuigen en vrachtwagens kunnen tanken en een vulpunt langs het Noordhollandsch Kanaal waar schepen waterstof kunnen bunkeren. 

De groene waterstof wordt door middel van elektrolyse op locatie geproduceerd, opgeslagen en beschikbaar gemaakt. Een door Engie te realiseren zonnepark van 2,6 MWp gaat de groene stroom aan de elektrolyser leveren. De verwachte maximale capaciteit komt rond de 400 kilo groene waterstof te liggen. Het streven is om in 2021 de keten van zonnepark, elektrolyser en tankstation volledig operationeel te hebben. 

Damen Shipyards

Het blijft echter niet bij het realiseren van een tankstation. Als onderdeel van het project gaat Damen Shipyards een waterstofschip ontwikkelen dat aan een pool van potentiële gebruikers aangeboden wordt. Het schip op waterstofaandrijving zal naar verwachting halverwege 2020 gereed zijn.

Subsidie

Voor dit project hebben Port of Den Helder, ENGIE, Damen Shipyards en diverse andere partijen een subsidie van bijna 1,4 miljoen euro toegekend gekregen via de RVO subsidieregeling DKTI. De subsidie is onder andere toegekend vanwege de professionele aanpak en het complexe karakter van het project. De belangrijkste redenen zijn het vervolgpotentieel en de toegevoegde waarde ten aanzien van de ontwikkeling van de waterstofeconomie doordat het project de hele keten omvat.


Bron: Engie


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: