Conscious Aerospace, KLM Royal Dutch Airlines en Transavia een Memorandum of Understanding ondertekend om operationele en technische kennis uit te wisselen over het gebruik van elektrische aandrijfsystemen op basis van waterstofbrandstofcellen. Deze techniek gaan ze inzetten voor Dash 8-300 regionale vliegtuigen. De ondertekening vond plaats tijdens de Paris Air Show in Le Bourget (Parijs).
KLM en Transavia hebben zich aangesloten bij het programma van Conscious Aerospace. Samen met de bestaande partners zoals EASA, De Havilland Canada en diverse leveranciers is er veel expertise in huis. De inbrengt van de twee luchtvaartoperator brengt weer waardevolle inzichten voor de de volgende ontwikkelfase.
De samenwerking richt zich op de toekomstige inzet van een Dash 8-vliegtuig met een Conscious Aerospace-aandrijflijn. Het huidige voortstuwingssysteem op basis van fossiele brandstoffen wordt volledig vervangen voor het waterstof-elektrische voortstuwingssysteem (EPU). De EPU maakt gebruik van hoogspanningselektromotoren en een reductiekast om elektrische stroom om te zetten in mechanische kracht om de propeller aan te drijven. De elektromotoren zullen bijna 2 MW mechanisch vermogen leveren aan de hoofdas. In het achterste gedeelte van de romp worden cryogene waterstoftanks geïnstalleerd. Het gebruik van vloeibare waterstof maakt een lager tankgewicht mogelijk. Het bestaande vliegtuig wordt zo weer nieuw leven ingeblazen.
De partijen gaan kennis delen over cabine- en vrachtindeling, om zo het ontwerp van het vliegtuig te optimaliseren voor specifieke markten en routes. Ook worden ramingen voor operationele- en onderhoudskosten gezamenlijk uitgewerkt, om de commerciële inzetbaarheid van het CA-vliegtuig in de praktijk te bepalen.
“Vliegtuigen met nieuwe aandrijftechnieken, zoals waterstofbrandstofcellen, zullen in het begin misschien minder passagiers kunnen meenemen en niet meteen een grote impact hebben op onze CO₂-uitstoot, maar we denken dat je klein moet beginnen en groot moet dromen. Door samen te werken met vernieuwers zoals Conscious Aerospace en Transavia, zetten we stappen richting een oplossing die commercieel werkt.”
Barry Ter Voert, Chief Experience Officer (CXO) en EVP Business Development bij KLM
Bron: Conscious Aerospace
0 reacties