Cranfield Aerospace Solutions (CAeS) die het Project Fresson-consortium leidt heeft recente vooruitgang geboekt in waterstofbrandstofceltechnologie bij vliegtuigen. Het consortium wordt uitgebreid met Ricardo UK Ltd en Innovatus Technologies Ltd. Beide ondernemingen hebben specifieke waterstofexpertise om het project Fresson te versnellen.  

Na een uitgebreide evaluatie van technologieën en configuraties voor duurzame vliegtuigvoortstuwing, concludeerde het Fresson-team dat waterstofbrandstofceltechnologie de optimale oplossing is om te voldoen aan milieu-, regelgevings- en operationele vereisten voor 9-persoons vliegtuigen. Het project Fresson wil een retrofit waterstof aandrijflijn ontwikkelen voor de 9-persoons Britten-Norman Islander-vliegtuig. In september 2022 moet een demonstratiemodel van de emissievrije waterstof brandstofcel aangedreven vliegtuig gereed zijn.

Om de H2 Britten-Norman Islander te ontwikkelen is het consortium uitgebreid met Ricardo UK Ltd en Innovatus Technologies Ltd. Ricardo brengt haar expertise in van brandstofcelsystemen en Innovatus Technologies brengt haar innovatieve Scottish Hydrogen Fuel Tank (SHyFT) technologie in. Als gevolg van deze veranderingen is er nu geen behoefte meer aan het Rolls-Royce-element van het vliegtuigprogramma. Het is dan ook de bedoeling van Rolls-Royce om zich terug te trekken uit project Fresson.

“We zijn er trots op om ons aan te sluiten bij het Cranfield Aerospace Solutions consortium om te helpen bij het verminderen van de CO2-voetafdruk voor commerciële vliegtuigpassagiers. We werken al aan waterstof- en brandstofceltechnologie en bieden schone efficiënte oplossingen die koolstof- en schadelijke emissies in een breed scala van sectoren verminderen. Ons werk voor het Fresson-consortium zal ons in staat stellen om onze waterstofbrandstofcel en voortstuwingscapaciteit te consolideren en te laten groeien.”

Steve Dyke – Managing Director, Ricardo Automotive en Industrial EMEA Division

Bron: Cranfield Aerospace Solutions

Categorieën: Vliegen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: