Cummins Inc. heeft zijn nieuwste innovatie onthuld op de North American Commercial Vehicle (NACV) Show: een zware vrachtwagen met waterstof brandstofcel en elektrische batterij. De strategie van Cummins is om haar klanten een breed scala van stroomopties te bieden, van diesel tot waterstof brandstofcel oplossingen.

De nul-emissie truck is een demonstratievoertuig die geschikt is voor onder ander regionale transporten, stedelijke leveringsactiviteiten, havenafvoer en handling van terminalcontainers. De truck bevat een Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEM brandstofcel) van Hydrogenics. Dit bedrijf is recente toegevoegd aan de Cummins onderneming.

De truck is ontworpen met een 90 kW-brandstofcel en heeft een capaciteit van 100 kWh lithium-ionbatterij. De brandstofcel is schaalbaar in stappen van 30 kW of 45 kW tot maximaal 180 kW De vrachtwagen heeft een basisbereik tussen de 240 en 400 km. Het bereik kan worden vergroot door extra waterstoftanks, door de tankopslagdruk te verhogen of door extra brandstofcellen te installeren.

Cummins heeft er bewust voor gekozen om zonder OEM-partners het demonstratiemodel te ontwerpen. Ze willen met dit model alle OEM-partners en eindgebruikers helpen zich voor te stellen hoe de brandstofcel technologie van Cummins hun succes kan brengen.

Bron: Cummins Inc.

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: