Toyota Motor Europe levert zijn brandstofcelmodule voor de nieuwe stadsbus van Daimler Buses, de Mercedes-Benz eCitaro Range Extender. De module wordt geïntegreerd in het dak van de bus.

Toyota heeft de visie dat de waterstofbrandstofceltechnologie een belangrijke rol gaat spelen in een koolstofarme samenleving. Daarom willen ze hun technologie ook gaan inzetten voor zwaarder vervoer zoals vrachtwagens en bussen. Om dit doel te bereiken gaat Toyota partnerschappen aan met verschillende Europese OEM’s die dezelfde waterstofvisie delen. Het samenbrengen van alle soorten waterstoftoepassingen rond waterstofinfrastructuur, zal de ontwikkeling van ecosystemen ondersteunen waar waterstofmobiliteit zich verder kan uitbreiden.

Toyota’s Fuel Cell Module (TFCM2-F-60) is een flat-type module van de 2e generatie die 60 kW vermogen produceert en gemakkelijk kan worden geïntegreerd in het dak van de bus, naast de batterij en waterstoftanks. De TFCM2 zal functioneren als een range extender om het totale elektrische bereik van de batterij te ondersteunen. De actieradius van de volledig elektrische bus met range extender in het stadsverkeer kan hierdoor worden uitgebreid tot ongeveer 400 km.

De efficiëntie van de heavy-duty unit resulteert in een relatief laag verbruik van waterstof in vergelijking met de stroomopwekking. Met een geïntegreerde spanningsomvormer werkt de TFCM in een spanningsbereik van 450 tot 700 volt en het meest efficiënt bij ongeveer 30 kW.


Bron: Toyota

Categorieën: BrandstofcellenBussen

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: