In oktober 2020 onthulde Daimler de Mercedes-Benz GenH2 Truck. Eind april 2021 begon de vrachtwagenfabrikant met het uitvoeren van strenge tests van het eerste nieuwe verbeterde prototype van de GenH2. De truck zal straks rijden op vloeibaar waterstof.  

Volledig nieuw voertuigconcept

De GenH2 Truck is vanaf de grond af aan nieuw ontworpen. Het beschikt over volledig nieuwe componenten. Deze componenten omvatten het brandstofcelsysteem, de volledig elektrische aandrijflijn en alle bijbehorende systemen zoals de speciale koeleenheid. Het gewicht en de positie van de nieuwe componenten in het voertuig hebben invloed op de rijeigenschappen van de truck. De ontwikkelaars gaan testen hoe de componenten zich gedragen bij het rijden op hobbelige wegen tot extreme situaties als noodstop. Op deze manier wordt in een vroeg stadium uitgebreide informatie verkregen. Tijdens de tests is het huidige prototype geladen met een laadvermogen tot 25 ton voor een bruto voertuiggewicht van ongeveer 40 ton.

Rijden op Vloeibare waterstof 

Daimler Trucks gebruikt vloeibare waterstof omdat, de energiedrager in deze staat een veel hogere energiedichtheid heeft ten opzichte van volume dan gasvormige waterstof. Als gevolg hiervan zijn de tanks van een brandstofceltruck met vloeibare waterstof veel kleiner en door de lagere druk aanzienlijk lichter. Dit geeft de trucks meer laadruimte en een hoger laadvermogen. Tegelijkertijd kan er meer waterstof worden meegenomen, wat het bereik van de trucks aanzienlijk vergroot. De GenH2 Truck heeft een actieradius van 1.000 km.

De grootste uitdaging zit in de ontwikkeling van tanktechnologieën voor vloeibaar waterstof. Tegen het einde van het jaar verwachten de ingenieurs dat het nieuwe prototype tanksysteem voldoende volwassen is om te worden gebruikt om de voortdurende veeleisende tests van de GenH2 Truck voort te zetten. In de tussenliggende periode wordt er bij de tests gebruik gemaakt van gasvormig waterstof.

Volgens het ontwikkelingsplan van Daimler Trucks zal het voertuig ook voor het einde van het jaar op de openbare weg worden getest. De klantproeven beginnen naar verwachting in 2023. De eerste serie geproduceerde GenH2 Trucks worden naar verwachting vanaf 2027 aan klanten overhandigd.

Bron: Daimler

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: