Het ontwikkelingsteam van Daimler Truck heeft de eerste twee prototypes van de volgende generatie brandstofceltrucks van Mercedes-Benz gebouwd De trucks hebben vloeibaar waterstof aan boord en zijn getest in de veeleisende omstandigheden van de Zwitserse Alpen. Er is totaal 6.500 kilometer gereden en dat heeft het team waardevolle inzichten gegeven.

Twee GenH2 trucks van Mercedes-Benz ondergingen een uitgebreid en veeleisend 14 daags testprogramma in de Zwitserse Alpen. De tests met de voertuigen, met een bruto voertuiggewicht tot 40 ton, was op de Simplonpas in het Zwitserse kanton Wallis. De zware omstandigheden in kou en sneeuw, evenals uitdagende hellingsprofielen (stijgingspercentages van 10 tot 12 procent) in de regio, zorgden voor uitstekende omstandigheden voor het testen van de innovatieve technologie. Er is gedurende 14 dagen in totaal 6.500 kilometer afgelegd.

“Met een maximale hoogte van meer dan 2.000 meter boven de zeespiegel en een klim vanaf 600 meter bood de route over de Simplonpas goede omstandigheden om het samenspel van het brandstofcelsysteem met andere verbeterde componenten te testen. De succesvolle tests hebben het potentieel en de betrouwbaarheid van de GenH2 Trucks onderstreept, zelfs onder veeleisende omstandigheden.”

Dr. Rainer Müller-Finkeldei, hoofd van Mercedes-Benz Trucks Product Engineering

De interactie van alle essentiële componenten werd intensief getest, waaronder de brandstofcel, de hoogspanningsbatterij, de e-as, het tanksysteem en het thermisch beheer. Bijzondere aandacht ging uit naar het gebruik van de Predictive Powertrain Controls, de topografie-afhankelijke cruisecontrol. Het doel was om de batterij in combinatie met de brandstofcel efficiënt te gebruiken, zowel met betrekking tot de aandrijving als voor de recuperatie bij het afdalen.

De brandstofceltrucks werden bijgetankt via een mobiel waterstoftankstation van Air Products, dat op de testbasis in Wallis was opgesteld.


Bron: Daimler Truck

Categorieën: Vrachtauto

1 reactie

lex · 31 maart 2025 op 18:37

Technische zaken gaan me boven mijn petje. Ik kon wel brommers opvoeren en later leren lassen. Tuurlijk heb ik enig begrip van waterstof maar dat is omdat ik boekjes en artikelen lees. Zo ook deze site. Nu heb ik een probleem met mijn fantasie. Alles en veel meer kan met waterstof. Van vrachtwagens tot schepen en van raketten tot het verwarmen van woningen. Ik heb over de ontwikkeling van waterstof-technologie ook vragen over implementatie. Vooral vanuit de vraag of het tot de koppen doordringt dat energie belangrijker is dan de beurskoersen. Lang verhaal kort: korte termijn tegengestelde belangen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *