Het eerste openbare sLH2-tankstation, ontwikkeld door Daimler Truck en Linde Engineering, werd deze week geopend in Wörth am Rhein, Duitsland. In het proefstation kan alleen sLH2 getankt worden, oftewel subcooled liquid hydrogen. In vergelijking met gasvormige waterstof zorgt sLH2 voor een hogere opslagdichtheid, een groter bereik, sneller tanken, lagere kosten en superieure energie-efficiëntie.
“Op het gebied van waterstofinfrastructuur bereiken we vandaag een belangrijke mijlpaal: met sLH2 wordt het tanken van waterstof net zo gemakkelijk als het tanken van diesel vandaag. Het duurt ongeveer 10 tot 15 minuten om onze Mercedes-Benz GenH2 Truck van brandstof te voorzien voor een actieradius van meer dan 1.000 kilometer. We roepen nu andere OEM’s en infrastructuurbedrijven op om onze aanpak te volgen en gezamenlijk van deze technologie een industriestandaard te maken.”
Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG
In de afgelopen jaren hebben Daimler Truck en Linde samengewerkt om een nieuwe technologie te ontwikkelen voor het tanken van vloeibare waterstof. De ingenieurs van beide bedrijven hebben gezamenlijk sLH2 (subcooled liquid hydrogen) ontwikkeld. Ze streven ernaar om sLH2 te vestigen als een tankstandaard voor vrachtwagens op waterstof en de technologie via een ISO-norm openlijk beschikbaar te stellen aan alle geïnteresseerde partijen. Het eerste openbare tankstation met de nieuwe techniek is onlangs geopend in Wörth am Rhein.
Veilig, snel en eenvoudig waterstof tanken
In vergelijking met de reguliere tanktechnologie voor vloeibare waterstof (LH2) maakt het nieuwe proces gebruik van een nieuwe innovatieve sLH2-pomp om de druk van de vloeibare waterstof iets te verhogen. Voor de nieuwe techniek wordt vloeibare waterstof nog verder gekoeld. Het tankproces is vergelijkbaar met het gemak van de huidige dieseltanktechnologie. Dankzij de robuuste isolatie, de tankslang en het ontwerp van de interfaces tussen het mondstuk en de brandstoftank is het proces veilig zonder de mogelijkheid van morsen. Daarom zijn de beschermende maatregelen die nodig zijn voor het tanken van sLH2 vergelijkbaar met die voor diesel.
De sLH2-technologie op het pilotstation in Wörth zorgt voor een hoge afgifte van ongeveer 400 kg waterstof per uur. Het vullen van 80 kg vloeibare waterstof in een GenH2 zware truck van 40 ton kan in tien tot vijftien minuten worden voltooid. Het nieuwe proces vermijdt zogenaamde verdampingseffecten en “retourgas” (gas uit de tank van het voertuig dat terugkeert naar het tankstation), waardoor er slechts één mondstuk nodig is om de tanks te vullen.
Het tankstation neemt slechts 50 vierkante meter (exclusief de dispenser) in beslag en het maakt configuraties mogelijk waarbij meerdere dispensers voor parallel tanken van vrachtwagens mogelijk zijn. De opslagtank voor vloeibare waterstof heeft een capaciteit van vier ton, voldoende voor ongeveer tien uur non-stop tanken. De capaciteit van het sLH2-tankstation kan verhoogd worden tot meer dan acht ton per dag met bijvullen.
Volgens de ontwikkelaars zijn de investeringskosten van de nieuwe sLH2-technologie voor een tankstation een factor twee tot drie lager. Daarnaast zijn de operationele kosten vijf tot zes keer lager.
Bron: Daimler Truck
0 reacties