Truckfabrikant Daimler Trucks presenteert zijn technologiestrategie voor de elektrificatie van zijn voertuigen, variërend van stadsdistributie tot internationaal langeafstandstransport. De Mercedes-Benz GenH2 Truck markeert het begin van de brandstofcelaandrijving met vloeibaar waterstof.

Elektrische vrachtwagens

In Berlijn presenteerde Daimler Trucks drie volledig elektrische vrachtwagen. Twee varianten puur op batterijen en één op waterstof aangedreven. De batterij-elektrische trucks zijn de Mercedes-Bens eActros en de eActros LongHaul. De LongHaul heeft een actieradius van ongeveer 500 kilometer. De truck is goed in te zetten op planbare langeafstandsroutes. De verwachting is dat de serieproductie in 2024 zal starten, maar daarvoor wordt de vrachtwagen uitvoerig getest in de praktijk.

Vloeibaar waterstof in de GenH2 Truck

De Mercedes-Benz GenH2 Truck is gebaseerd op de conventionele Mercedes-Benz Actros met betrekking tot trekkracht, bereik en prestaties. De GenH2 heeft een totaalgewicht van 40 ton en een laadvermogen van 25 ton. Het brandstofcelsysteem is tweemaal 150 kW. Op de truck zitten twee tanks van ieder 40 kg vloeibaar waterstof. Vloeibaar waterstof (LH2) heeft een hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume dan gasvormige waterstof. Hierdoor zijn de tanks veel kleiner en door de lagere druk beduidend lichter. Dit geeft de vrachtwagen een groter laadruimte en een hoger laadvermogen. Tegelijkertijd kan er meer waterstof worden meegenomen, waardoor de actieradius van de vrachtwagen aanzienlijk vergroot wordt tot ongeveer 1.000 km.

De uitdaging voor Daimler zit nog in het ontwikkelen van de noodzakelijke tanksysteemtechnologieën om vloeibare waterstof ook in mobiele toepassing bruikbaar te maken. Daarnaast de verkrijgbaarheid ervan. Waterstof wordt vloeibaar bij -253 graden Celsius.

Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG: “Onze klanten nemen rationele aankoopbeslissingen en zijn niet bereid compromissen te sluiten over de geschiktheid van hun vrachtwagens voor dagelijks gebruik, tonnage en actieradius. Met onze alternatieve aandrijfconcepten van Mercedes-Benz – de GenH2 Truck, de eActros LongHaul en de eActros – en onze elektrische vrachtwagens van de merken Freightliner en FUSO hebben we een duidelijke focus op de eisen van de klant en creëren we echte lokaal CO2-neutrale alternatieven voor hen.”

https://www.youtube.com/watch?v=GjeNT5aygAs

Daimler verwacht in 2023 klanttesten te kunnen uitvoeren. De serieproductie voor in de tweede helft van dit decennium verwacht.


Bron: Daimler

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *