De Franse spoorwegmaatschappij SNCF wil 15 vervuilende dieselmodellen vervangen voor emissievrije regionale treinen. De waterstoftreinen zijn uitgerust met brandstofcellen die elektriciteit produceren door een combinatie van waterstof en zuurstof.

Duitsland was het eerste land dat de technologie een jaar geleden uitrolde en twee treinen van de Franse TGV-maker Alstom inzet op een spoor in het noorden van het land. Alstom heeft voorgesteld om het door Duitsland goedgekeurde model voor de SNCF aan te passen.

De verwachting is dat de 15 treinen over twee jaar gaan rijden in zes regio’s in Frankrijk. Het hoger gelegden doel is om binnen 15 jaar geen enkele dieseltrein meer op de Franse spoorwegen te hebben rijden, volgens Guillaume Pepy, CEO van SNCF.

Naast waterstof zijn de Franse spoorwegen ook van plan om in 2021 sommige all-diesel modellen te vervangen door nieuwe diesel-elektrische hybride treinen in het noordoosten, westen en zuiden van het land.

Bron: AFP

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *