Eisenbahn und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) heeft deze week waterstoftreinen van Alstom in gebruik genomen. De veertien waterstoftreinen rijden in de reguliere passagiersdienst tussen Cuxhaven en Buxtehude.

Van 2018 tot 2020 deed EVB proefritten op het Duitse spoor met twee voorserievoertuigen van de Coradia iLint. Beide treinen legden een goede 180.000 kilometer af zonder pech. Dit succes naar duurzaam vervoer proefde naar meer. Er zijn in totaal 14 iLINT-trein aangeschaft door Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen ter vervanging van de huidige dieseltreinen. Zij verhuren de treinen aan de concessiehouder EVB. De treinen kosten $ 86 miljoen (inclusief een onderhoudscontract van 30 jaar), waarvan een deel is gefinancierd door de Duitse federale overheid.

De 14 iLinttreinen met twee wagons zijn gebouwd door Alstom in het Duitse Salzgitter. Elke trein kan op een volle waterstoftank ongeveer 1.000 km rijden. Dat is nagenoeg vergelijkbaar met een dieselvariant. In Bremervörde is door Linde een waterstoftankstation gebouwd om de cilinders weer te kunnen vullen. In eerste instantie wordt hiervoor gebruik gemaakt van waterstof geleverd door de chemische industrie. Er zijn plannen om tegen 2024 gebruik te maken van groene waterstof. Het tankstation heeft een capaciteit van 1.600 kg waterstof.


Bron: EVB

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: