Elk jaar werkt een nieuw team van 25 TU Delft studenten aan een auto die zo efficiënt mogelijk op waterstof rijdt. Op 28 februari hebben de studenten van het Eco-Runner Team Delft het ontwerp van de Eco-Runner XIV aan het publiek gepresenteerd. De studenten gaan dit jaar een stap verder, want de duurzame auto moet voldoende aan de RDW-eisen om op de openbare weg te mogen rijden. In juni 2024 gaan ze met de RDW goedgekeurde auto een wereldrecordpoging doen op de route van de Elfstedentocht en willen ze hun eigen record gaan verbreken van 2023.
Tijdens de Design Presentatie werd uitgelegd welke technische aspecten belangrijk zijn voor het ontwerp en welke invloeden de strikte eisen van de RDW op het ontwerp hebben. Dit is het eerste jaar dat het team te maken heeft met deze totaal 1301 RDW-eisen, omdat het team met de waterstof auto op de openbare weg wil rijden. Er is daarom nu extra nadruk gelegd op de veiligheid. Denk hierbij aan een nummerbord, spiegels, grotere ramen, meer lichten etc. Dit alles mocht niet te kosten gaan de efficiëntie. In juni 2024 gaat het team dit bewijzen door wereldrecordpoging te doen.
It giet oan!
In juni zal het Eco-Runner Team Delft op 1,45 kilogram waterstof 2.056 kilometer willen afleggen. Dit zal plaatsvinden op de route van de Elfstedentocht. Er moet dag en nacht drie dagen gereden worden in tien achtereenvolgende rondes om het huidige wereldrecord te verbreken.
De studenten hebben de Elfstedentocht niet voor niets uitgekozen als locatie voor de wereldrecordpoging om de impact op het milieu en de noodzaak voor alternatieve en milieuvriendelijke brandstoffen te benadrukken. De Elfstedentocht is mede door de opwarming van de aarde al 27 jaar niet meer geschaatst. Waterstof is de blauwe oplossing voor een groene wereld en biedt mogelijkheden voor het tegengaan van de klimaatverandering.
Van ontwerp naar straat legale waterstofauto
De team gaat het ontwerp nu tot leven laten komen en een auto bouwen dat voldoet aan alle eisen van de RDW. Op 8 mei aanstaande zal vooralsnog de auto af zijn en voor het eerst worden gepresenteerd tijdens de Car Reveal.
Daarna kan het testen beginnen. Eerst is er sprake van een statische test gevolgd door een EMC (Electromagnetic Compatibility) test, een waterstof test en tot slot een dynamische test. Bij deze testen wordt er onder andere gekeken naar statische eisen, interferentie van elektromagnetische straling, of het waterstofsysteem veilig genoeg is en of de rijdende auto voldoet aan bijvoorbeeld de juiste remafstand.
De testen moeten allen gehaald worden om de waterstofauto uiteindelijk op de openbare weg te kunnen laten rijden en naar Friesland te kunnen vertrekken voor de wereldrecordpoging.
Bron: Eco-Runner Team Delft
0 reacties