Momenteel rijden er in Den Haag 60 waterstof taxi’s. Deze zijn hier een aantal jaren geleden gaan rijden dankzij een aanbesteding waarin duurzaam personenvervoer werd gestimuleerd. In de nieuwe aanbesteding is echter geen ruimte meer voor waterstof. Alleen Zero-emissie (batterij elektrische) auto’s worden nog als duurzaam beschouwd door de gemeente.


Op 3 augustus 2021 heeft de gemeente de Europese openbare aanbesteding “Harmonisatie Doelgroepenvervoer Den Haag” gepubliceerd. De opdracht vangt aan op 1 augustus 2022 en heeft een contractduur van tenminste 6 jaar en maximaal 8 jaar. ​

Op duurzaamheid kunnen de taxibedrijven extra punten verdienen door zich uitsluitend met Zero-emmissie (batterij elektrische) voertuigen in te schrijven. In de vorige aanbesteding werden ook nog waterstof voertuigen als duurzaam gezien. Dit is nu dus komen te vervallen.

Waterstof

In heel Nederland rijden er momenteel 70 waterstoftaxi’s. Het voordeel van het rijden op waterstof ten opzichte van batterij elektrisch is een betere actieradius, snel tanken en het niet hoeven realiseren van eigen laadpleinen. Uiteraard is het wel vereist dat in de nabijheid een waterstof tankstation beschikbaar is. In Den Haag is, naar aanleiding van de vorige aanbesteding, juist een waterstof tankstation geopend: BP Kerkhof. Dit tankstation zal nu, na de nieuwe aanbesteding, geen waterstof meer gaan leveren aan de waterstof taxi’s die er nu rondrijden. ​

BP Kerkhof

BP Kerkhof is een al 93 jaar gevestigd tankstation in Den Haag aan de Binckhorstlaan 100. Jan Paul Kerkhof, eigenaar van het tankstation, is een echte koploper in het aanbieden van duurzame brandstoffen. Zo biedt hij Bio CNG, snelladers en waterstof aan in samenwerking met OrangeGas.

Het station heeft met ondersteuning van een overheidssubsidietraject, genaamd de H2ME, het waterstoftankstation gerealiseerd en in 2020 geopend. Dergelijke overheidstrajecten zijn in het leven geroepen om een waterstofnetwerk te stimuleren omdat waterstof tenslotte een schone brandstof is en dit bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen. De investering van een waterstoftankstation is ook al snel 1,8 miljoen en de exploitatie van dergelijk tankstation is momenteel nog niet rendabel. Toch heeft Kerkhof zijn nek uitgestoken en is hij de eerste in Nederland met een operationeel openbaar waterstoftankstation.

Dat de gemeente Den Haag nu verklaard dat waterstof niet ‘groen’ genoeg is, komt dan ook als een doodsteek: “De gemeente komt met het argument dat er niet voldoende groene waterstof zou zijn. Maar wij leveren hier gewoon 100% groene waterstof waar we de taxi’s mee kunnen bedienen. Sterker nog, dit doen we de afgelopen 2 jaar ook al. Daarbij slaat het kant noch wal dat grijze stroom dan wel duurzaam is. Dat dit schoon en beginnend product, wat nog alle steun kan gebruiken, op deze manier de kop wordt ingedrukt kan ik niet bevatten. Andere gemeenten stimuleren wel waterstofvoertuigen en de komst van tankstations”. Aldus Jan Paul Kerkhof.​

OranjeGas​

OranjeGas realiseert en exploiteert uitsluitend schone brandstoffen van productie tot tankstation. Ze is ook retailpartner van BP Kerkhof in Den Haag. Joyce van Os de Man, directeur Benelux deelt tevens haar ongenoegen over de invulling van deze aanbesteding. Waterstof is zero-emissie én als het uit groene bronnen wordt opgewekt is het in de keten ook schoon. Zo beschikt OG over een groen waterstofproject in Oosterwolde waar er door middel van een groot zonnepanelenveld met het teveel aan groene stroom, groene waterstof wordt geproduceerd.

Waterstof alleen waar weinig duurzame alternatieven beschikbaar zijn

In een reactie geeft de gemeente Den Haag aan dat de markt van elektrische voertuigen zich de afgelopen jaren snel heeft ontwikkeld. Zo is de reikwijdte van veel voertuigen sterk verbeterd, waardoor batterij-elektrische voertuigen een goed alternatief vormen voor andere typen voertuigen. Bovendien is de inzet van groene waterstof voor taxivervoer in strijdt met de Regionale Energie Strategie, waarin staat te lezen dat (groene) waterstof “ingezet zal worden voor doelen waarvoor weinig andere duurzame alternatieven zijn: inzet als grondstof en brandstof voor de industrie en voor het zwaar vervoer (vrachtwagens, binnen-, scheep- en luchtvaart).” Groene waterstof zal de komende jaren nog slechts beperkt beschikbaar zijn.

​Duidelijke oproep​

BP Kerkhof en OG doen een duidelijke oproep dat er in (taxi) aanbestedingen niet alleen gestuurd moet worden op één techniek. Op basis van duurzaamheid en uitstoot dient de markt vrijgelaten te worden om met een brandstof/energiedrager naar keuze in te schrijven op de aanbesteding.

Zij hebben besloten vervolgstappen te ondernemen omdat zij geen goede reden zien om groene waterstof te weren uit de aanbesteding.

Categorieën: Auto

9 reacties

Heijnen · 18 november 2021 op 22:18

Is dit een handelsbelemmering die verboden is? Wat zijn hier de mogelijkheden?
Is dit conform de europese aanbestedingsregelingen?
Wie kunnen deze waterstoftaxi’s overnemen? Medewerkers van milieudefensie? Andere milieuorganisaties?
Is er wel een juiste vergelijking gemaakt tussen waterstof als brandstof en electriciteit als brandstof? Is er een aantoonbaar verschil?
Waarom vragen jullie niet een aantal universiteiten om via de juridische faculteit om dit uit te zoeken? Waarom zou je geen proefprocedures door de toekomstige generatie laten voeren?
Waarom worden deze taxi’s niet ingezet voor permanent ziekenvervoer? Zorgkantoor en zorgverzekeraars als opdrachtgever? Ipv gemeente.

    Michiel · 23 november 2021 op 10:23

    Helemaal mee eens Heijnen. Dit is eerder saboteren van een groene oplossing in een tijd dat we hard zoeken naar de meest optimale oplossingen. Alleen al het extra gewicht van een flink accupakket is energetisch een groot nadeel. Dat heeft H2 niet. Een zeer twijfelachtig besluit van de gemeente.

    Lourens Aalders · 23 november 2021 op 10:54

    Van een betrouwbare overheid moet je het maar hebben. Wordt eerst waterstof landelijk gesubsidieerd, om vervolgens als lokale overheid (maar wel van Den Haag, waar onze overheid zetelt), het in een aanbesteding buiten te sluiten. ONBEGRIJPELIJK.

Goos Schreuder · 23 november 2021 op 10:45

Oei. We wisten al dat er bij het Gemeentebestuur van Den Haag veel mis gaat. Maar dit besluit zal een nog veel slechter imago opleveren. Mijn eerste reactie is wat een naiviteit wordt hier getoond. Maar het kan toch niet dat het gezonde verstand hier verliest? Mijn advies aan “Den Haag”: Snel deze aanbesteding corrigeren anders wordt U binnenkort links en rechts ingehaald. (zie reactie bovenstaande schrijver) !!!
PS: Of hebben we hier te maken met een publiciteitsstunt?

Betsy de Keizer · 23 november 2021 op 14:13

Om ook over 10, 20 en 30 jaar een leefbare wereld te hebben voor de generaties na ons, is het belangrijk dat deze taxi’s op waterstof blijven rijden. Goede suggestie van Heijnen om een proefprocedure te starten. Ik ben bereid een bedrag over te maken om dit mede te helpen financieren. Dit experiment ‘waterstof ‘ mag niet verloren gaan als alternatief voor elektrisch rijden..

Ton Ottevanger · 23 november 2021 op 15:48

Ik vraag me af wiens belangen hier worden gediend , m’n vertrouwen in onze overheden was al niet groot maar is de afgelopen maanden tot een dieptepunt gezakt. Hopelijk worden ze daar nog op tijd wakker.

paul masselink · 23 november 2021 op 17:41

De gemeente Den Haag zou eens moeten kijken naar de ontwikkelingen in de markt van waterstof in mobiliteit. En kijk dan meteen naar de ontwikkelingen die de productie van waterstof uit allerlei stofstromen mogelijk maken. We hebben niet alleen een energiecrisis maar ook een grondstoffencrisis en daar draagt de batterij fors aan bij. Kennelijk heeft men in de Regionale Energie Strategie een inmiddels allang achterhaald stokpaardje bereden ….. Dit is een ongelofelijk domme zet…..

Peter · 24 november 2021 op 13:21

Onbegrijpelijk wat de gemeente Den Haag hier doet. Ik ondersteun voorgaande reacties volledig.

Arno · 24 november 2021 op 23:24

Toepasselijk de naam BP Kerkhof. 🙁

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: