Iarnród Éireann Irish Rail heeft een contract getekend met het Letse Digas om een 071-klasse diesellocomotief om te bouwen naar een duurzame locomotief met een verbrandingsmotor op waterstof. Het is de verwachting dat de goederenlocomotief in 2025 testritten gaat maken.

Iarnród Éireann Irish Rail, exploitant van het nationale spoorwegnet van Ierland en aanbieder van passagiers- en goederenspoordiensten, wil haar treinen gaan verduurzamen. De eerste stap is om een goederendiesellocomotief om te laten bouwen van dieselbrandstof naar waterstof als een proof of concept. Hiervoor is er een overeenkomst gesloten met Digas, een wereldwijde pionier op het gebied van decarbonisatieoplossingen voor de spoorwegsector. Digas zal een waterstof interne verbrandingsmotor (H2 internal combustion engine – ICE) retrofit kit produceren, leveren en installeren om de diesellocomotief om te zetten in een waterstof aangedreven locomotief. 

“Wij hebben achttien 071-diesellocomotieven van de spoorwegen, waarvan er 12 worden gebruikt worden om goederenvervoer te ondersteunen. Als de ombouwtests succesvol zijn, kunnen deze locomotieven worden omgebouwd naar groenere en efficiëntere alternatieven”.

Jim Meade, Chief Executive Officer van Iarnród Éireann

Het project bevindt zich momenteel in de ontwerpfase en zal volgend jaar beginnen met fase één van het testen. In deze fase richten de bedrijven zich op statische tests om het vermogen en de emissie-output te controleren. Hierna verwachten de partners in 2025 aan de tweede fase te starten met het testen op het Ierse spoorwegnet. Parralel hieraan zal er gekeken worden naar de mogelijkheden van waterstoftanken langs het spoor. De ombouwactie is begroot op 1,5 miljoen euro en wordt medegefinancierd door EIT Urban Mobility, een orgaan van het Europees Instituut voor innovatie en technologie en het competentiecentrum voor werktuigbouwkunde.


Bron: Iarnród Éireann

Categorieën: Trein

1 reactie

Frank Conijn · 25 september 2023 op 11:08

In verbrandingsmotoren is waterstof niet bijzonder duurzaam. Ten eerste omdat er bij verbranding nog steeds stikstofoxiden gevormd worden, ten tweede omdat de erbij vrijkomende warmte nutteloos is en zelfs bijdraagt aan de opwarming van de aarde, al weet ik niet hoeveel.

Diesel vervangen door waterstof doet wel de uitstoot van roetdeeltjes naar beneden gaan, maar daarmee hebben we op dit moment het voordeel ook wel zo’n beetje gehad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *