Zuidema Groep, Roelofs en Fieten Olie zijn voornemens om zes MAN hTGX waterstoftrucks aan te schaffen bij Roordink Bedrijfswagens. Zij hebben hiervoor een SWIM-subsidie aangevraagd. Eind 2024 wordt duidelijk welke inschrijvers de subsidie toegekend krijgen en bij goedkeuring worden de trucks vanaf het derde kwartaal van 2025 geleverd. De trucks kunnen dan tanken bij het nieuwe waterstoftankstation van Fieten Olie in Steenwijk.

“Prachtig toch, dat er straks waarschijnlijk zes MAN waterstoftrucks namens onze bedrijven door deze regio gaan rijden. Op deze manier worden de mogelijkheden voor het gebruik van waterstof in het zware transport en voor ondernemers heel concreet. In combinatie met een energiehub op Bedrijvenpark Eeserwold maken we samen concrete stappen in de energietransitie.”

Gerard Hoiting algemeen directeur van Roelofs

Naar verwachting kan er begin 2026 waterstof worden getankt bij Fieten Olie op Bedrijvenpark Eeserwold in Steenwijk. Dit is allemaal nog afhankelijk van de goedkeuring van de aangevraagde SWIM-subsidie door Feiten Olie samen met drie bedrijven die actief zijn in Noordoost-Nederland. Onderdeel van de aanvraag is de aanschaf van zes MAN waterstoftrucks.

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie van de hTGX met waterstofverbrandingsmotor produceren. De MAN hTGX biedt een hoog laadvermogen en een maximale actieradius tot 600 kilometer. De krachtige H45 waterstofmotor is het kloppende hart van de truck. De speciaal door MAN ontwikkelde motor is gebaseerd op de D38-dieselmotor en heeft een vermogen van 383 kW of 520 pk en een koppel van 2500 Nm bij 900-1300 tpm. Naast de H45 motor is de hTGX voorzien van de geautomatiseerde MAN TipMatic DirectDrive versnellingsbak.

De directe injectie van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. De waterstof wordt in vier tanks gecomprimeerd tot 700 bar meegenomen. Er kan totaal 56 kilogram waterstof getankt worden. Met minder dan 1 g CO2/tkm voldoet de MAN hTGX aan de criteria als “emissievrij voertuig” volgens de nieuwe geplande EU-CO2-wetgeving.


Bron: Roordink

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *