Motorenbouwer ABC en rederij CMB hebben een nieuwe generatie motoren ontwikkeld die zowel op waterstof als op diesel werken. De eerste versie heeft een capaciteit van 1 megawatt.

BeHydro, een joint venture van de technologieafdeling van Compagnie Maritime Belge (CMB) en Anglo Belgian Corporation (ABC), hebben een duel-fuel motor ontwikkeld en geproduceerd. De motor is uitvoerig getest en heeft een vermogen van 1 MW. Op basis van deze technologie kunnen ook grotere motoren tot 10 MW worden geproduceerd, waardoor het bij een breed scala aan industriële sectoren inzetbaar is. Dankzij de dual-fuel technologie kan de motor stroom blijven leveren, zelfs als er geen hernieuwbare energie of waterstof beschikbaar is.

BeHydro heeft de eerste opdracht van Port of Antwerp al binnen. Twee 2 MW dual-fuel motoren komen aan boord van de HydroTug. De HydroTug is een sleepboot op waterstof die ingezet zal worden in de haven van Antwerpen. Dit schip is dan de allereerste waterstofsleepboot ter wereld.

Alexander Saverys, CEO van CMB verteld “BeHydro versterkt de onlangs aangekondigde EU-visie op waterstof en bewijst dat de energietransitie voor grootschalige toepassingen vandaag mogelijk is. Deze omvatten hoofdmotoren voor de kustvaart, binnenvaart en sleepboten, hulpmotoren voor diepzeeschepen, maar ook treinen en elektriciteitsgeneratoren voor ziekenhuizen en datacenters. In theorie kan elke grote dieselmotor worden vervangen door een BeHydro motor. De waterstoftoekomst begint vandaag!”

BeHydro kan in beginsel honderd dual-fual motoren op jaarbasis produceren. Ook werkt het bedrijf aan de ontwikkeling van een mono-fuel waterstofmotor, die naar verwachting in het tweede kwartaal van volgend jaar klaar zal zijn.

Bron: CMB

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *