De Ruhrbahn neemt klimaatbescherming serieus en zet zijn hele busvloot om naar waterstoftechnologie. De gemeenteraad van Essen heeft het plan van de Ruhrbahn voor 212 waterstofbussen in 2033 officieel goedgekeurd.
De Ruhrbahn heeft besloten dat het vanaf 2033 alleen nog waterstofbussen gaat gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat de inzet van batterij elektrische bussen geen passend alternatief is. De waterstofbussen hebben een groter bereik, tanken sneller en kunnen flexibeler worden ingezet. Vanuit het perspectief van de Ruhrbahn heeft het gebruik van beide technologieën naast elkaar ook geen zin wegens: dubbele werkplaatsen, meer reservevoertuigen en specialisten voor beide aandrijfsystemen nodig.
De gehele dieselvloot is eind 2033 vervangen voor waterstofbussen. De eerste 13 bussen worden vanaf 2024 ingezet. Daarna komen er jaarlijks 22 nieuwe waterstofbussen bij. Naast de aanschaf van de bussen staat ook de uitbreiding van de benodigde infrastructuur op de agenda. Zowel de depots als de werkplaatsen moeten worden verbouwd als gevolg van de technologische verandering. Daarnaast wordt er aan nieuwe waterstof tankstations gewerkt.
De nieuwe bussen kosten zo’n 115 miljoen euro, dat is 30 miljoen euro meer dan conventionele dieselvoertuigen. Daar bovenop komen nog de kosten voor de infrastructuur, die geraamd zijn op 16 miljoen euro. Naast deze investeringen in Essen, wil de Ruhrbahn ook 46 dieselbussen die in Mülheim rijden vervangen.
Bron: Essen
0 reacties