New Holland heeft een wereldprimeur met een hybride waterstof tractor met verbrandingsmotor. Hierdoor kan de tractor rijden op 100% (bio) diesel en kan er ook waterstof worden bijgemengd. Wanneer waterstof wordt bijgemengd, behoudt de tractor haar vermogen maar is de CO2 uitstoot aanzienlijk lager. Hiermee kan een verdere stap worden gezet naar duurzame landbouw.

Onthulling

Vrijdag 2 oktober 2020 wordt in Nieuwgein de hybride waterstof tractor met verbrandingsmotor onthuld. In de diesel verbrandingsmotor van de tractor wordt waterstof bijgemengd. Om de spanning op te bouwen is er sneakpreview video vrijgegeven.

Nieuwe generatie tractoren

In de video is te zien dat de waterstof technologie wordt toegepast op de beproefde T5.140 van New Holland. Dit model is ontworpen voor een hele reeks landbouwtoepassingen van veld-, voorlader- en erfwerkzaamheden tot en met hogesnelheidstransporten. De in Italië produceerde tractor wordt in Nederland omgebouwd naar een hybride versie. De tractor behoudt de dieselmotor en krijgt een bijmenging van waterstof. De waterstoftanks van de hybride tractor wordt in 5 cilinders bovenop de kap van de tractor geplaatst. Zo zijn de tanks veilig geplaatst en zit het de functionaliteit van de tractor niet in de weg. In de cilinders zit in totaal 11 kg waterstof onder een druk van 350 bar.

De hybride waterstof tractor is een betaalbaar alternatief. De Total Cost of Ownership (TCO) is vergelijkbaar met de aanschaf van een traditionele diesel variant.

Milieu- en veiligheidsaspecten

De T5.140 heeft een zeer zuinige stage 5 dieselmotor van FTP Industrial. De waterstof wordt rechtstreeks bijgemengd met de diesel in de dieselmotor. Door de verbranding van de waterstof komt er nog wel NOx vrij. Dit zal vergelijkbaar zijn met de uitstoot van diesel motoren. De uitstoot van CO2 neemt wel evenredig af met het gebruik van waterstof.

De RDW zal een typegoedkeuring uitvoeren conform de N-norm. De tractoren zijn ook voorzien van Certificate of Conformit (COC-verklaring)

Launching customer

Aannemersbedrijf Jos Scholman uit Nieuwegein heeft zich inmiddels als eerste afnemer van de waterstof tractor gemeld. Dit sluit perfect aan op de doelstelling van Scholman om zo CO2 neutraal mogelijk te werken bij klanten. Scholman is ook nauw betrokken bij het waterstofproject van HySolar. In dit project zal een waterstoftankstation verrijzen op het bedrijfsterrein van Scholman in Nieuwegein.

Wij zijn heel benieuwd naar hoe de tractor er werkelijk uit zal zien. Helaas moeten we nog een week wachten tot de onthulling.


Bron: Jos Scholman

Categorieën: Transport

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *