Het Duitse H2FLY werkte samen met andere partners aan de HY4, een elektrisch vierzitsvliegtuig op vloeibare waterstof. Vandaag was de eerste succesvolle bestuurde demonstratievlucht op Aerodrom Maribor (Slovenië). Het toestel heeft ongeveer 10 minuten gevlogen.
Het H2FLY-team heeft vier vluchten op vloeibare waterstof voltooid als onderdeel van zijn vluchttestcampagne, waaronder één vlucht die meer dan drie uur duurde. Het HY4-demonstratievliegtuig is uitgerust met een waterstof-elektrisch brandstofcelvoortstuwingssysteem. De cryogene waterstof (LH2) leidt tot een groter bereik ten opzichte van gasvormige waterstof. Daarnaast neemt LH2 minder ruimte.
“Samen met onze partners hebben we de levensvatbaarheid van vloeibare waterstof aangetoond om emissievrije vluchten op middellange en lange afstand te ondersteunen.”
Josef Kallo, mede-oprichter van H2FLY
De resultaten van de testvluchten geven aan dat het gebruik van vloeibare waterstof in plaats van gasvormige waterstof het maximale bereik van het HY4-vliegtuig zal verdubbelen van 750 km naar 1.500 km. Dit zou de inzet van waterstof in de vliegsector enorm interessant maken voor commerciële vluchten op middellange en lange afstanden.
Waterstof heeft een kookpunt van -252,9 °C. Op dit kookpunt wordt de waterstof een vloeistof. Vergeleken met de meeste andere gassen is het kookpunt van waterstof extreem laag. Alleen helium, met een kookpunt van -268,9 °C, heeft een nog lager kookpunt. De zeer lage temperatuur in combinatie met de hoge ontvlambaarheid van waterstof maakt het tot een relatief gevaarlijk materiaal. Zorgvuldige veiligheidsmaatregelen zijn dan ook noodzakelijk.
Bron: H2Fly
0 reacties