Voor de eerste keer is er in Nederland een schip gevuld met vloeibaar waterstof. Het superjacht de Breakthrough, dat bij Feadship lag, werd voorzien van deze alternatieve brandstof. De waterstof bunkering van het bijna 119 meter lange schip vond plaats met een vrachtwagen van Air Products.

Op 4 mei 2024 is op de Amsterdamse scheepswerf van Feadship de Breakthrough te water gelaten. Afgelopen maand vond een eerste levering van vloeibare waterstof plaats, gevolgd door bijtankoperaties een aantal weken later. De waterstof bunkering vond plaats met een vrachtwagen van Air Products. De Breakthrough is het eerste superjacht dat een 3,2 MW waterstofbrandstofcelsysteem integreert. Dit systeem genereert elektriciteit zonder verbranding, met als enig bijproduct water.

De MTU-generatoren aan boord zullen op het moment dat er geen of onvoldoende waterstof is, gebruik maken van HVO. Een biobrandstof die 90% minder vervuilend is ten opzichte van diesel. Dit zal met name ingezet worden voor lange tochten. 

Port of Amsterdam was nauw betrokken bij het mogelijk maken van deze bunkering. Zij adviseerden de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) over de veiligheid vanuit de ervaring en expertise met het bunkeren van andere alternatieve brandstoffen zoals vloeibaar methaan en gasvormige waterstof.

“We verwachten dat meerdere alternatieve brandstoffen voor de scheepvaart naast elkaar zullen bestaan. Dat vraagt flexibiliteit en een vooruitziende blik van ons én de bedrijven in het havengebied. We zijn trots dat er in onze haven nu een eerste bunkering met vloeibare waterstof heeft plaatsgevonden. Dit is een belangrijke stap richting duurzamere scheepvaart en ons doel om hier als een Multi Fuel Port in te faciliteren”.

Milembe Mateyo, Directeur CNB en Rijkshavenmeester Noordzeekanaal


Bron: Port of Amsterdam

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *