Citroën levert binnenkort het eerste exemplaar af van de ë-Jumpy Hydrogen. Daarmee is een nieuwe mijlpaal bereikt in de elektrificatiestrategie van het merk Citroën. De bestelauto komt voor een praktijktest twee weken te rijden bij de Suez Group in het Franse Carcassonne. 

Stellantis, waar Citroën onderdeel van uitmaakt, bracht vorige week de Opel Vivaro-e HYDROGEN op de markt. En het concern heeft nog veel meer plannen om transportauto’s aangedreven op waterstof het komend jaar op de markt te brengen.

De ë-Jumpy beschikt over twee energiebronnen: een batterij om energie op te slaan en elektriciteit te leveren, en een 45 kW brandstofcel die waterstof en de zuurstof in de lucht omzet in elektriciteit. Aan boord liggen drie waterstofcilinder waarin totaal 4,4 kg waterstofgas meegenomen kan worden. Op deze cilinders kan bijna 350 km afgelegd worden. Als backup dient de 10,5 kWh lithium-ion batterij, voor 50 kilometer extra bereik. Deze batterij levert bovendien extra energie aan de motor, wanneer extra sprintkracht wordt verlangd. De remenergie die vrijkomt bij het loslaten van het gaspedaal of bij gebruikmaking van de remmen, wordt opgeslagen in de batterij. Met de combinatie van batterij en brandstofcel is de actieradius 400 km.

Citroën heeft er voor gezorgd dat de batterij en waterstoftanks keurig zijn weggewerkt onder respectievelijk de stoelen in de cabineruimte en de vloer. Hierdoor behoud de waterstofvariant dezelfde laadvermogen in verhouding tot de elektrische bestelauto’s van Citroën. Net als bij de benzine- en dieselversies bedraagt het maximum aanhangwagengewicht 1.000 kilogram. Welke impact dit heeft op de actieradius wordt door Citroën niet aangegeven.


Bron: Stellantis

Categorieën: Vrachtauto

3 reacties

Hans J.J.M. Keesom · 15 december 2021 op 13:13

Voor de “gewone” e-jumpy gelden onderstaande specs. Je kan daarmee 20 km minder verder maar hebt wel het voordeel van overal kunnen opladen.

Waarom zou je dan nog voor dit waterstofmodel gaan?

De ë-Jumpy 100% ëlectric biedt twee accupakketten met een tweetal actieradiussen.

230 km volgens WLTP-cyclus – beschikbaar op XS, M, XL-modellen uitgerust met een 50 kWh-accupakket
330 km volgens WLTP-cyclus – beschikbaar op M- en XL-modellen met een 75 kWh-accupakket

    Stephan · 20 december 2021 op 11:25

    Waarom zou je dan nog voor een waterstof model gaan?
    Omdat elk voortuig op waterstof zijn waarde beter behoud: accu’s (500 kilo !) zijn met intensief gebruik binnen 10 jaar afgeschreven.
    Omdat 4,5 Kilo waterstof ongeveer 500-600 Kilo minder weegt dan een accupakket en die kun je dus weer vervoeren met andere spullen, en dat scheelt ook wegenbelasting wanneer het weer ingevoerd wordt voor E-auto”s (reken daar maar op!) .
    Omdat Waterstof binnen enkele jaren wel overal beschikbaar is, en niet in laatste plaats worden hele bergen Lithium afgegraven en is het wederom een van de vele natuur verpletterende acties van de mens.
    Waterstof is DE energiedrager van de toekomst. In gel-vorm , vloeibaar of chemisch verbonden, de toekomst gaat het zeggen.

Hans J.J.M. Keesom · 20 december 2021 op 12:44

Een waterstofcel moet zich nog bewijzen qua levensduur in de praktijk. Wellicht is het 20 jaar. Maar hoeveel jaar rijden we eigenlijk in een bestelbus? Is de rest van de bus na 10 jaar nog wel bruikbaar?
Een ondernemer kijkt naar de garantie : “Op het accupakket geldt een garantie van 8 jaar met een maximum van 160.000 km.” Ben benieuwd welke garantie er op de hydro bus komt.

De e-jumpy heeft een laadvermogen tot 1.275 kg en aanhangwagengewicht tot 1.000 kg
De opel vivaro hydrogen waar deze Citroen e-jumpy hydrogen gelijk aan is heeft een laadvermogen van 1.100 kg. Dus ik zie niet die 500-600 kilo meer laadvermogen, integendeel.

Ik hoor al jaren dat waterstof overal beschikbaar gaat komen. We kunnen het aantal station nog steeds op 1 hand tellen, of zijn we al bij de tweede hand aangekomen ondertussen?

Waterstof… heeft een langer verleden als de energiedrager van de toekomst. Probleem is echter dat waterstof maken op een groene manier enorm veel groene stroom kost die niet kan worden gebruikt om andere co2 uitstoot te voorkomen. Dus de vraag is maar hoe schoon dat is, in een wereld waar we co2 terug willen brengen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: