Windcat levert de Hydrocat 60 op waterstof in de MK5-serie binnenkort af. Dit innovatieve schip is uitgerust met het volledige waterstof dual fuel-systeem. Het systeem kan ook volledig op traditionele dieselbrandstof varen.
“We zijn erg trots dat we nu de 3e CTV (Crew Transfer Vessel) op waterstof in gebruik hebben binnen de Windcat-vloot. We zien dat waterstof in een stroomversnelling komt in de offshore windindustrie en nu al bijdraagt aan de vermindering van de CO2 -uitstoot van onze klanten. Met meer waterstofklare schepen die al in het water liggen en in aanbouw zijn, blijven we voldoen aan de toenemende vraag naar schone, high-performance CTV’s.”
Willem van der Wel, Managing Director van Windcat
De Hydrocat 60 is uitgerust met een dual fuel waterstofverbrandingsmotor, mede ontwikkeld door CMB. TECH en MAN. Dankzij deze geavanceerde motor kan het schip zowel op waterstof als op traditionele dieselbrandstof werken, wat zorgt voor flexibiliteit en betrouwbaarheid. Het volledige waterstofsysteem kan tot 458 kg gecomprimeerde waterstof opslaan.


Het MK5-ontwerp komt tegemoet aan de veranderende behoeften van de offshore windindustrie door hoogwaardige schepen te leveren die het comfort van de bemanning en de operationele efficiëntie aanzienlijk verbeteren. Het MK5-ontwerp is ontwikkeld door interne innovatie en bevat feedback en ervaring uit de dagelijkse activiteiten van onze vloot en biedt verder geoptimaliseerde zeewaardigheidscapaciteiten, grotere dekruimte en voorzieningen voor meer waterstofopslag. Met een totale lengte van 27 meter, een geoptimaliseerde rompvorm, grotere breedte en verhoogd vrijboord zorgen deze schepen voor meer toegankelijkheid en comfort, waardoor de scheepsserie ideaal is voor ontwikkelingen die verder uit de kust liggen.
Bron: Windcat
0 reacties