De Japanse scheepsbouwer Kawasaki Heavy Industries (KHI) heeft ‘s werelds eerste schip voor vloeibaar waterstof (LH2) gebouwd. De Suiso Frontier zal grijze waterstof transporteren van Australië naar Japan.

Project HySTRA

KHI, Iwatani, Shell en Electric Power Development verenigden zich onder HySTRA (Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association) om waterstof als brandstofbron te promoten. Het consortium heeft de Suiso Frontier ontwikkeld en gebouwd. Het is eerste schip ter wereld dat speciaal voor het transport van vloeibaar waterstof is gebouwd.

Suiso Frontier

Het 8.000 ton wegende schip kan grote hoeveelheden LH2 over lange afstanden over zee vervoeren. Om de waterstof vloeibaar te maken wordt er gekoeld tot -253 °C. Het grote voordeel van koelen is dat de waterstof krimpt tot 1/800 ten opzichte van gasvorm. Het schip beschikt over een diesel-elektrisch voortstuwingssysteem en kan een snelheid van 13,0 knopen halen. Het ClassNK-geclassificeerde schip heeft de capaciteit om 25 personen te vervoeren.

Productie grijze waterstof

Van steenkool uit de Latrobe Valley wordt via vergassing waterstofgas geproduceerd. Het gas wordt vervolgens over een afstand van 160 kilometer naar de haven van Hastings, ten zuidoosten van Melbourne, getransporteerd. Daar wordt de waterstofgas omgezet in LH2 om vervolgens verscheept te worden met de Suiso Frontier naar Kobe (Japan).

Het consortium staat voor een grote uitdaging om de waterstof binnen afzienbare tijd te produceren uit duurzame energie. De huidige bruinkoolwaterstof stoot bij de productie nog aanzienlijk CO2 uit en ook bij de transport is er nog milieuvervuiling van de diesel-elektrisch voortstuwingsmotor.


Bron: HySTRA

Categorieën: ScheepvaartTransport

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *