Port of Antwerp-Bruges en CMB.TECH hebben vandaag een wereldprimeur: de Hydrotug 1, de eerste sleepboot op waterstof. De sleepboot met verbrandingsmotoren die waterstof verbranden in combinatie met traditionele brandstof gaat varen in het Antwerpse havengebied.
In mei 2022 was de Hydrotug 1 aangekomen bij Armón Shipyards in Navia Spanje om afgebouwd te worden. Vandaag is het schip gereed om commercieel ingezet te worden in het Antwerpse havengebied. De schip maakt gebruik van BeHydro V12 dual fuel middeltoerenmotoren – elk met een vermogen van 2 megawatt – met de nieuwste EU Stage V emissienabehandeling. Met deze motoren gebruikt het schip schone brandstoffen, wat resulteert in een totale vermindering van 65% van het traditionele brandstofverbruik en de bijbehorende emissies in de totale cyclus van de sleepboot. De Hydrotug 1 kan 415 kg gecomprimeerde waterstof opslaan in 6 stellages die op het dek zijn geïnstalleerd en elimineert het emissie-equivalent van 350 auto’s per jaar.
De Hydrotug 1 schip op waterstof is “made in Europe”! We zijn verheugd en dankbaar dat Port of Antwerp-Bruges onze partner is. Port of Antwerp-Bruges deelt hetzelfde engagement als CMB.TECH om de scheepvaart koolstofvrij te maken en technologie te presenteren die kan worden opgeschaald. De Hydrotug 1 is opnieuw een grote stap in de richting van koolstofvrije scheepvaart en bewijst dat er een levendige energietransitie-industrie is in Antwerpen, België en Europa.
Alexander Saverys – CEO CMB.TECH
Technische details:
- Afmetingen: breedte: 12,5m, lengte over alles 30m en holte naar de mal 5m
- Totaal 415 kg gecomprimeerde waterstof opgeslagen in 54 individuele Type 3 cilinders geïnstalleerd in 6 stellages op het dek
- 2x 2 MW V12 dual fuel BeHydro motoren
- EU Stage V-conforme nabehandeling (SCR en roetfilter)
- Trekkersleepboot met 65 ton boldertrekkracht
- Volvo Penta D8 MG Stage V voor hulpaggregaten
Bron: CMB.TECH
0 reacties