Treinbouwer CAF is begonnen met het testen van de naar waterstof omgebouwde elektrische Civia-trein. De eerste testritten zijn op de spoorlijn tussen Zaragoza-Canfranc, in de Aragonese Pyreneeën.
De demonstratietrein is gebaseerd op een bestaande elektrische forensentrein Civia gebouwd door CAF en Siemens. Aan het originele Civia model is een fuel cell hybride powerpack met zes Toyota brandstofcelmodules toegevoegd aan het bestaande tractiesysteem. Op de spoorlijn Zaragoza-Canfranc heeft de FCH2Rail demonstratie waterstoftrein met behulp van aangepaste aandrijfsysteem een eerste succesvolle testrit voltooid. Het was op een veeleisende lijn met steile hellingen, die het nieuwe energieopwekkingssysteem uitdaagde. Op de geëlektrificeerde bovenleidingen van deze lijn reed de trein volledig elektrisch. Op de niet-geëlektrificeerde delen reed de trein in hybride modus, waarbij energie uit waterstofbrandstofcellen en batterijen werd gecombineerd.
De trein heeft verdere toestemming gekregen van Adif (beheerder Spaanse spoorwegennet) om de nieuwe technologie te testen in een breed scala van stroom- en energievraagomstandigheden. De trein zal daarom op verschillende lijnen van het Spaanse netwerk rijden, voornamelijk in Aragon, Madrid en Galicië, onder uitdagende klimatologische en operationele omstandigheden. Dit zal een volledigere evaluatie mogelijk maken van de nieuwe boordtechnologie die een duurzaam alternatief wil bieden voor conventionele dieseltractie die momenteel op veel lijnen wordt gebruikt.
Bron: CAF
0 reacties