Norled maakt een substantiële sprong in de richting van nulemissies bij ferry’s door ‘s werelds eerste waterstofveerboot in gebruik te nemen. Aan boord zit een waterstofsysteem van Linde en Ballard leverde de brandstofcellen om elektriciteit uit de vloeibare waterstof te produceren.
Pionier in duurzame oplossingen
In 2015 lanceerde Norled ‘s werelds eerste batterij elektrische autoveerboot, de MF Ampere. De ferry wordt aangedreven door twee 450 kW elektromotoren die de energie uit lithium-ion batterijen haalt. Dit leidde tot een elektrische veerbootrevolutie in Noorwegen. Tegenwoordig heeft het land ongeveer 70 elektrische veerboten in gebruik.
Norled wil graag voorop blijven lopen in technologische ontwikkelingen. De vervolgstap was een veerboot op vloeibaar waterstof te ontwikkelen, de MF Hydra. Toen het werk aan de MF Hydra begon, waren zowel de technologie als de regelgeving van classificatiebureaus en de Noorse maritieme autoriteit ontoereikend. Die zijn er inmiddels wel. Het bedrijf denkt dat vloeibare waterstof een belangrijke rol kan spelen in de groene maritieme transitie. Het proefproject in Hjelmeland zien zij als belangrijke innovatieve stap voor de wereldwijde scheepvaart.
Toonaangevende samenwerking
Norled is de projectleider om de technologie te ontwikkelen die nodig is voor de MF Hydra. In de aanbestedingsspecificatie van Norwegian Public Roads Administration (NPRA) was vloeibaar waterstof als een vereiste opgenomen. Om dat te kunnen verwezenlijken heeft Norled competente samenwerkingspartners bij elkaar gebracht, zodat aan de vereiste van NPRA voldaan kon worden.
Linde Engineering in Duitsland heeft de waterstofsystemen aan boord geleverd. Het Deense Ballard heeft de brandstofcellen ontwikkeld die elektriciteit produceren uit waterstof. Westcon in Ølensvåg is samen met systeemintegrator SEAM uit Karmøy verantwoordelijk geweest voor het uitrusten en voltooien van het schip. Seam heeft ook de automatiseringsruimte voor het waterstofsysteem geleverd.
Sinds de jaarwisseling voert Norled systeemtesten uit aan de kade in Hjelmeland. In de afgelopen weken hebben ze proefvaarten uitgevoerd en de definitieve goedkeuringen ontvangen van de Noorse Maritieme Autoriteit (NMA). Het schip is ook goedgekeurd door de Det Norske Veritas (DNV).
Bron: Norled
0 reacties