VDL heeft een vrachtwagen van 27 ton voorzien van waterstof-brandstofcel. BREYTNER gaat vanuit demonstratielocatie Schelluinen transporten doen door heel Nederland. Wystrach GmbH heeft een energiezuinige mobiele waterstoftank gebouwd om de truck op zijn demonstratielocaties te begeleiden.

H2-Share

In 2017 is gestart met het project H2-Share. Het doel van H2-Share is een waterstofoplossingen voor zwaar transport gericht op emissiereductie in Noordwest-Europa. En daarbij praktisch te testen in verschillende regio’s in Noordwest-Europa.

Demonstratielocatie

Het streven is om de VDL truck te demonstreren op 6 locaties in Duitsland, Nederland, België en Frankrijk. In Nederland zal voor het eerst proefgedraaid worden in het project. De emissievrije transsportleverancier BREYTNER zal de vrachtwagen drie maanden lang inzetten bij logistiek voor detailhandel. De vrachtwagen zal getest worden in verschillende logistieke processen en zo draagt BREYTNER bij aan het antwoord op de vraag waar vrachtwagens op waterstof het best ingezet kunnen worden. Na de proefperiode bij BREYTNER gaat de truck naar één van de andere 6 partners binnen het project.

Mobiel tankstation

Niet op alle demonstratielocatie is waterstof in de nabijheid verkrijgbaar. Om dit te ondervangen is er door Wystrach een gebruiksvriendelijk en officieel goedgekeurde mobiel tankstation ontworpen. Het mobiele tankstation heeft een 350 bar tankinrichting en heeft een productiecapaciteit van maximaal 120 kg per dag. Tijdens de demonstratie in Schelluinen kan de truck ook tanken op de waterstofstations in Rhoon en Helmond.


Bron: Interreg North-West Europa

Categorieën: TankenVrachtauto

2 reacties

hans · 13 april 2020 op 15:40

300bar mobiel tankstation: Perfecte oplossing om op locaties waar (nog) geen openbare H2 tankstations zijn gebruik te maken van een mobiel tankstation. Is er ook een 700bar variant van een mobiel tankstation van Wystrach? Nu inzetten op (tijdelijke) locaties waarmee de acceptatie van H2 voor personenvervoer een mogelijk een boost kan krijgen. wg een tevreden NEXO rijder die graag op meer locaties zou willen tanken.

Erik de Kunder · 13 april 2020 op 17:31

Is dit echt door VDL gedaan of is het van DAF Nederland uitgegaan? begreep dat zij de kar trekken bij het ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: